Geplaatst door Abacus

LampenLicht.nl krijgt inzicht in marketingprestaties door Business Intelligence

LampenLicht.nl is marktleider in Nederland in online verkoop van verlichtingsartikelen. Zij kiezen voor Qlik als Business Intelligence platform om inzicht te krijgen in kosten, resultaat en rendement van haar marketinginspanningen. Qlik geeft LampenLicht.nl de mogelijkheid marketingbudgetten effectiever in te zetten en meer omzet en winst te realiseren.

LampenLicht.nl heeft online shops voor verlichtingsartikelen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Ierland, Zweden, Italië, Frankrijk, Spanje en Polen. Het kernassortiment van circa 3.000 verschillende artikelen is uit voorraad leverbaar. De onderneming ontwerpt, produceert en verkoopt eigen armaturen en distribueert merken van derden. LampenLicht.nl is onderdeel van de snel groeiende onderneming FittinQ B.V. Het hoofdkantoor en centrale magazijn bevinden zich in Valkenswaard. Daarnaast is er een distributiecentrum in Hapert en customer servicevestigingen in Krefeld (Duitsland), Londen (Engeland), Parijs (Frankrijk), Barcelona (Spanje) en Krakau (Polen).

Inzicht en consistentie in verkoopdata
Het verkoopdashboard, ontwikkeld door Abacus, biedt medewerkers van Lampenlicht.nl eenduidig inzicht in de verkopen en marges van de nationale en internationale webshops, afgezet tegen de kosten. Medewerkers hebben hierdoor direct inzicht in de online performance en financiële resultaten van de organisatie, tot op klant- en productniveau.

Verbeteren van de marketing effectiviteit
LampenLicht.nl en Abacus hebben nauw samengewerkt aan de ontwikkeling en realisatie van een marketingdashboard waarin omzetdoelstellingen, marketingbudgetten, gerealiseerde marketingkosten, conversies en rendement zijn ondergebracht. Hiermee kan Lampenlicht.nl nu tot in detail analyseren en vergelijken wat de inspanningen opbrengen per online en offline marketingkanaal, campagne, land en webshop. Het biedt de mogelijkheid dagelijks in te spelen op het rendement van de diverse offline en online kanalen, marketingkosten omlaag te brengen en omzetten van de internationale webshops te vergroten.

Meer rendement uit data: wat levert het op?
Ard Huisert, CMO, LampenLicht.nl/Fittinq: “Dankzij Qlik zijn alle Exceloverzichten en handmatige werkzaamheden verleden tijd binnen onze organisatie. Het marketingdashboard geeft ons de mogelijkheid alle ingezette communicatiekanalen op waarde te beoordelen. We hebben direct inzicht in de marketingkosten t.o.v. het gestelde budget, de ROI, ROAS, en (ondersteunende) conversie per kanaal, per land.
Qlik maakt een ontzettend belangrijk onderdeel uit van onze organisatie. We behalen zowel intern voordelen door middel van tijdwinst, kostenbesparingen en optimalisatie van processen. Als ook een toename van de internationale verkopen door inzet van effectievere marketing.”

Over Abacus

Abacus BV verbetert het rendement van (r)etailers door inzet van data oplossingen. Sinds 1993 biedt Abacus retailorganisaties oplossingen op het gebied van winkelautomatisering / omnichannel retailing, Business Intelligence en Product Informatie Management.
Meer informatie