Industry Wire

Geplaatst door Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien vereeuwigt oprichter Alain Coumont met Alain.AI

BRUSSEL, 8 augustus 2024 – Le Pain Quotidien kondigt vandaag Alain.AI aan, een tool waarmee het brein van oprichter en creatief directeur Alain Coumont in artificiële intelligentie wordt gegoten. Alain Coumont is hiermee de eerste founder wereldwijd met een digitale tweeling die zijn kennis en creativiteit nabootst om nieuwe recepten voor te stellen. De bakkerij- en restaurantketen werkt op digitaal vlak al jaren nauw samen met digitale partner November Five. Ze verbinden zich nu verder aan elkaar voor de uitrol van diverse op klantervaring gerichte innovaties overal ter wereld.
Alain.AI is de eerste ‘digital twin’ van een ondernemer in de culinaire wereld. De tool kan nieuwe recepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op de culinaire tradities van het merk, maar ook gelokaliseerd kunnen worden of aangepast naar voedingsvoorkeuren.
De recepten blijven, dankzij de kopie van het brein van Alain Coumont, trouw aan de gekende smaken van Le Pain Quotidien. Maar het gaat ook verder dan de vestigingen wereldwijd: in de nabije toekomst zullen ook de trouwste klanten van het Tartine Club-programma toegang krijgen tot Alain.AI om thuis de recepten van Le Pain Quotidien na te bootsen.
Alain Coumont, Chief Creative Officer van Le Pain Quotidien: “Met Alain.AI combineren we traditie met geavanceerde technologie om onze aanbiedingen fris en spannend te houden voor onze klanten, nu en in de komende jaren.”
Van inventaris tot “Chat GPT” voor recepten
Het systeem bestaat uit een uitgebreide inventaris van 10.000 recepten van Le Pain Quotidien, en kan diverse talen, maateenheden (imperiaal/metrisch) en lokale keukenapparatuur interpreteren. Bovendien toont Alain.AI de presentatie van de gerechten en schrijft het programma de trainingmanuals en handleidingen voor het keukenpersoneel.
Op die manier slaagt de keten erin om een broodje in Leuven en New York op exact dezelfde manier te bereiden en presenteren. In totaal kunnen 214 vestigingen in 19 landen zo recepten lokaliseren naar de smaak van het land, zonder de kenmerkende smaken en stijl van Le Pain Quotidien te verliezen.
Daarnaast wordt Alain.AI uitgebreid met drie belangrijke tools, namelijk:

Menumaker: creëert seizoensgebonden menu’s uit de receptencatalogus, compleet met ingrediëntenlijsten voor inkoop en gedetailleerde handleidingen voor stapsgewijze bereiding.
Experimentele Keuken: ontwikkelt en experimenteert met nieuwe, nog niet gepubliceerde of afgeronde recepten.
Receptcreatietool: genereert – met behulp van bestaande catalogusgegevens of vanaf nul – nieuwe recepten met behulp van ChatGPT-achtige instructies. Op termijn is het de bedoeling om consumentenonderzoeksgegevens te integreren en zo nog betere voorspellingen te doen. Blijkt uit consumentendata dat klanten van Le Pain Quotidien graag hummus op hun broodje eten, dan voegt de receptengenerator dit ook vaker toe.

Synthetic market research: ook digitale twin van klanten op komst
Ook de klant krijgt een digitale kopie van zichzelf in Alain.AI doordat consumentenonderzoeksgegevens geïntegreerd worden. Zo kan Alain.AI direct inzichten bieden over de mogelijke reacties van consumenten op nieuwe ideeën, en effectief een “digitale tweeling” van de trouwe klant creëren.
Op die manier kan het marketingteam van Le Pain Quotidien synthetisch marktonderzoek voeren voor bepaalde ingrepen op het assortiment. Zo kan men bijvoorbeeld onderzoeken hoe klanten zouden reageren op prijswijzigingen of nieuwe recepten in het assortiment.
Dit zullen Le Pain Quotidien en November Five doen met:

Integratie van externe trends en trendvoorspellingen
Implementatie van lokale verkoopprognoses
Uitvoering van consumentenonderzoek met behulp van virtuele persona’s

Quotes November Five, Le Pain Quotidien en Alshaya Group (Le Pain Quotidien Franchise Operator)
“Ons partnerschap met Le Pain Quotidien is er al jaren op gericht om met geïntegreerde kennis van klantervaring, mensen en technologie bepalende uitdagingen op te lossen en visie tot realiteit te brengen. AI speelde daar al vaker een rol in. Maar door de snelle democratisering van AI, onder andere door Chat GPT, kunnen we AI nu een veel zichtbaardere rol laten spelen”, aldus Stijn Symons, Director Technology bij November Five.
Brecht Spileers, Managing Director van November Five voegt toe: “Het ondernemersbloed van ons beide ziet potentieel voor Alain.AI voorbij Le Pain Quotidien. Vooral voor internationale ketens is deze tool enorm interessant omdat ze het mogelijk maakt om franchisees snel in te laten spelen op lokale opportuniteiten zonder daarbij de identiteit van het merk in de producten te verliezen.”
Frank Bordoni, Commercieel Directeur bij Alshaya Group, Le Pain Quotidien franchise operator Verenigde Arabische Emiraten zegt het volgende: “Dit platform heeft de kracht om onze manier van werken te veranderen. Zoals bij alles is vertrouwdheid de sleutel. Je hoeft geen IT-knobbel te zijn of bijzonder goed met een computer overweg te kunnen. Of je nu bezig bent met culinaire operaties, front-of-house operaties of merkoperaties, dit is een geweldige tool en een game changer.”
“We kennen na een moeilijke periode een grote groei van 15 naar 19 landen, en daar komen komende maanden nog 5 landen bij. We hebben recent namelijk overeenkomsten getekend voor openingen in Griekenland, Marroko, Luxemburg, Urugay (allen reeds open), Kazachstan, Azerbeidjan, Peru, Congo en recent India. We zijn met November Five op zoek gegaan naar technologische hulmiddelen om onze groei te ondersteunen en schaalbaar te maken. Tot op heden konden we enkel terugvallen op bestaande commerciele software en gestructureerde databanken voor het managen van onze recepten. Met Alain.AI reduceren we niet alleen de tijd om alles manueel in te voeren en te vertalen maar kunnen we onze chefs ook een digitale slimme assistent aanbieden die meedenkt in het creatieproces. We hebben als merk zelden zo een enthousiaste reactie gekregen van al onze franchisenemers wereldwijd”, concludeert Annick Van Overstraeten, CEO van Le Pain Quotidien.
Over Le Pain Quotidien
Le Pain Quotidien (Frans voor “het dagelijkse brood”) is een internationale bakkerij-restaurantgroep opgericht in Brussel in 1990 door Alain Coumont. Als jonge chef-kok was Alain Coumont ontevreden over de kwaliteit van het brood dat in Brussel beschikbaar was, en zo begon hij zijn eigen biologisch zuurdesembrood te maken met slechts 4 ingrediënten: water, bloem, zout en tijd. Vanaf het begin vind je bij Le Pain Quotidien natuurlijke en biologische ingrediënten en veel innovatieve projecten om de impact op het milieu te verminderen, CEO Annick Van Overstraeten zet deze missie verder.
Le Pain Quotidien heeft nu 214 winkels in 19 landen op 3 continenten.
Over November Five
November Five is een toonaangevende digitale partner, gespecialiseerd in het creëren van op maat gemaakte digitale oplossingen voor bedrijven die geloven in de kracht van ervaring. Met een focus op langdurige relaties werkt November Five wereldwijd samen om groei en klanttevredenheid te stimuleren door middel van technologie, creativiteit, design en expertise in consumentengedrag.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht