Geplaatst door Lebara

Lebara steunt sociaal kunstproject van Zeeuws Museum

Amsterdam, 20 mei 2019 – Vanaf 25 mei is de belwinkel Phone Home in Vlissingen de thuishaven voor een project van kunstenaar Manon van Hoeckel, waarin verschillende verhalen van expats, arbeidsmigranten en studenten te beluisteren zijn. Mobiele telefonieprovider Lebara steunt dit kunstproject, dat verschillende ervaringen en perspectieven van arbeidsmigratie laat zien.

In Zeeland is het een komen een gaan van mensen. Arbeidsmigranten en expats vinden er werk, terwijl veel jongeren Zeeland juist verlaten voor een studie in de grote stad. Phone Home is onderdeel van de tentoonstelling ‘Nooit meer werken’ van het Zeeuws Museum, waarmee het werkende leven in Nederland van vroeger, nu en straks geschetst wordt.

De bestaande belwinkel Phone Home in Vlissingen is door kunstenaar Manon van Hoeckel aangekleed met telefooncellen waarin de persoonlijke verhalen van diverse expats, arbeidsmigranten en Zeeland-verlaters te beluisteren zijn. Als bezoekers de hoorn in één van de telefooncellen opnemen, krijgen zij één van de geïnterviewden aan de lijn. Die vertelt vervolgens zijn of haar persoonlijke motivatie voor het verlaten van het thuisfront, hoe de nieuwe woonplek bevalt, en over het contact onderhouden met vrienden en familie. De verhalen zijn zowel in het Engels als Nederlands te beluisteren. “Er zitten heel inspirerende verhalen bij,” zegt Van Hoeckel. “Ik hoop dat Phone Home mensen tot nieuwe inzichten brengt, en verleid om hierover met anderen het gesprek aan te gaan.”

Van Hoeckel werkte eerder voor het Stedelijk Museum Schiedam en Museum Boijmans Van Beuningen, en won in 2018 de Young Designer Award. Met deze tentoonstelling benadrukt Van Hoeckel de belangrijke rol van telefonie om contact te onderhouden met het thuisfront.

“Ik wilde de verhalen vertellen van mensen die in een belwinkel komen,” zegt Van Hoeckel. “Mensen die voor liefde of werk naar Zeeland zijn gekomen of de provincie hebben verlaten. Door de tentoonstelling komt een nieuw publiek naar de belwinkel, dat hopelijk door deze verhalen wordt verleid om het gesprek met vreemden aan te gaan. Hierdoor ontstaan nieuwe relaties en een beter begrip van en voor onze dagelijkse omgeving. Dat is een centraal thema in mijn werk.”

Telefonie verbindt mensen
Doordat telefonie voor arbeidsmigranten zo’n belangrijk middel is om contact te houden met het thuisfront, is een belwinkel de logische locatie voor de tentoonstelling. Van Hoeckel en het Zeeuws Museum werkten daarom samen met Lebara om het Phone Home project te steunen. Lebara heeft zelf tientallen belwinkels in Nederland en rekent onder zijn klanten veel studenten en expats.

Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum: “Lebara verbindt mensen wereldwijd en het Zeeuws Museum verbindt haar publiek met elkaar én met het Zeeuws erfgoed. De groepstentoonstelling ‘Nooit meer werken’ toont aan dat arbeidsmigratie van alle generaties en van alle tijden is. Dit mooie project van Manon van Hoeckel, in opdracht van het Zeeuws Museum, bevestigt dat de telefoon nog steeds een verbindende rol heeft in het contact met het thuisfront.”

Opening
De officiële opening van Phone Home vindt plaats op zaterdag 25 mei 2019 in de gelijknamige belwinkel aan de Scheldestraat 14 in Vlissingen.

Meer informatie over tentoonstelling: https://www.zeeuwsmuseum.nl/nl/plan-je-bezoek/nu-in-het-museum/tentoonstellingen/actueel-en-verwacht/nooitmeerwerken.

Foto: Boaz Timmermans