Geplaatst door LG

LG PRESENTEERT CIJFERS DERDE KWARTAAL 2023

SEOUL, 27 oktober 2023 – LG Electronics Inc. (LG) heeft de cijfers van het derde kwartaal van 2023 gepresenteerd. De geconsolideerde omzet in het vorige kwartaal bedroeg 15,7 miljard dollar (20,7 biljoen KRW) en de operationele winst 759,5 miljoen dollar (996,7 miljard KRW). Dit zijn de op één na hoogste cijfers voor het derde kwartaal in de geschiedenis van het bedrijf. Deze uitstekende prestaties zijn het resultaat van de sterke positionering van LG als aanbieder van huishoudelijke apparaten en mobiliteitsoplossingen, die zij als belangrijke drivers van toekomstige groei beschouwt. De winst die voortkomt uit de verkoop van huishoudelijke apparaten is verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2022; terwijl de operationele winst die LG realiseerde door de verkoop van mobiliteitsoplossingen niet eerder zo hoog was.

De sterke financiële prestaties illustreren de voortgang die LG boekt met het realiseren van zijn toekomstvisie voor 2030. Dit heeft ondanks de onzekere economische omstandigheden geresulteerd in een significante omzetgroei en sterke winstgevendheid. De toekomstvisie die LG in juli 2023 bekendmaakte, is gebaseerd op de uitbreiding van zijn activiteiten in de zakelijke markt en de vernieuwing van zijn verdienmodel. Daarnaast heeft het bedrijf sterk ingezet op nieuwe groeimogelijkheden, met als belangrijkste doel uit te groeien tot een wereldwijde aanbieder van Smart Life Solutions-bedrijf.

De omzetgroei is vooral het gevolg van een sterke uitbreiding van de B2B-activiteiten in verschillende segmenten, waaronder auto-onderdelen en HVAC-systemen. Dit was in het derde kwartaal één van de doorslaggevende factoren voor de ongekend hoge omzetgroei van LG. De omzet in de zakelijke markt vertegenwoordigt zo’n 35 procent van de totale omzet die het bedrijf in 2023 heeft gerealiseerd.

In vergelijking met de consumentenmarkt zijn de zakelijke activiteiten van LG minder kwetsbaar voor veranderende economische omstandigheden. Naarmate het bedrijf zijn positie in dit segment verder versterkt, verwacht LG in de komende jaren een stabiele omzetgroei en winstgevendheid te realiseren. Ook biedt dit veel mogelijkheden voor het ontwikkelen van goede klantrelaties op de langere termijn. LG heeft de intentie om nieuwe groeimogelijkheden te verkennen door zijn aanbod in de zakelijke markt uit te breiden met de ontwikkeling van hoogwaardige zakelijke oplossingen met een grote toegevoegde waarde in relatie tot de producten die het in de markt zet. Dit doet LG met de ambitie om de omzet in de zakelijke markt tegen 2030 te verhogen naar ruim 30,5 miljard dollar (40 biljoen KRW).

De operationele winst van LG is in het derde kwartaal zowel op jaar- als kwartaalbasis met 30 procent gegroeid. Aan deze hoge winstgevendheid ligt de vernieuwing van LG’s businessmodel ten grondslag waarbij nieuwe oplossingen, zoals content- en abonnementsdiensten worden aangeboden in combinatie met traditionele hardware, zoals huishoudelijke apparatuur en televisies. In het verleden realiseerde LG een eenmalige omzet bij de verkoop van producten, terwijl de aanpassing van het verdienmodel heeft geresulteerd in het genereren van terugkerende inkomsten, gebaseerd op het gebruik van oplossingen via platforms die zijn geïnstalleerd in de miljoenen producten die door klanten van LG worden afgenomen.

Bij het verkennen van nieuwe groeimogelijkheden streeft LG ernaar te investeren in veelbelovende bedrijven die niet alleen een grote groeipotentie hebben, maar ook synergie kunnen creëren met bestaande bedrijven. De investeringen in laadoplossingen voor elektrische voertuigen zijn onderdeel van deze strategie. Het bedrijf wil zijn activiteiten in dit segment wereldwijd uitbreiden. Hieraan wordt in 2024 in samenwerking met verschillende partners invulling gegeven.

De toekomstvisie van LG is gebaseerd op drie pijlers: het realiseren van groei (B2B), het genereren van winst (non-hardware) en het vergroten van de waarde van het bedrijf (via nieuwe groeimotoren). Dit strategische programma staat aan de basis van de vooruitgang die LG boekt in de richting van het behalen van Triple 7: een gemiddeld groeipercentage en operationele winst van ruim 7 procent en een verhouding van ondernemingswaarde tot EBITDA van 7 of meer.

De focus van LG is ook in het vierde kwartaal gericht op het uitbreiden van de activiteiten in de zakelijke markt met als doel de sterke groei te consolideren. Hierbij krijgen de oplossingen voor voertuigcomponenten nadruk, terwijl de verkoop van andere belangrijke productlijnen wordt gestimuleerd nu het hoogseizoen aan het einde van het jaar nadert. Tegelijkertijd wil LG de efficiency vergroten door veranderende klantbehoeften beter te voorspellen om zo een stabiele winstgevendheid in de komende jaren te ondersteunen.

LG Home Appliance & Air Solution Company realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 5,68 miljoen dollar (7,46 biljoen KRW) en een operationele winst van 384,5 miljoen dollar (504,5 miljard KRW). De operationele winst is ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Dit is het gevolg van sterk competitief vermogen dat tot uitdrukking komt in de gehele bedrijfsvoering van LG: van productie tot inkoop en logistiek. De omzet ontwikkelde zich goed in vergelijking met het derde kwartaal van 2022. Dit is mede te danken aan de strategische herpositionering van verschillende productlijnen in reactie op een afzwakkende vraag, evenals de uitbreiding van het zakelijke portfolio, waaronder HVAC, onderdelen en inbouwapparatuur. LG wil nadrukkelijk inspelen op de energie- en klimaattransitie door in te zetten op de verdere ontwikkeling van HVAC-systemen om zo haar positionering in de zakelijke markt te versterken. Zo heeft het bedrijf zich in de Verenigde Staten verbonden aan verschillende maatregelen om in Californië tegen 2030 ruim zes miljoen elektrische warmtepompen te installeren. Daarnaast breidt LG zijn HVAC-portfolio uit met nieuwe Dedicated Outdoor Air Systems. In het vierde kwartaal zet LG daarnaast in op het leggen van nieuwe accenten in het aanbod van huishoudelijke apparatuur, onder meer via LG ThinQ UP 2.0, waarbij het portfolio wordt uitgebreid met diensten en abonnementen. Vier geüpgradede functies voor de ThinQ UP zijn inmiddels gelanceerd in Noord-Amerika.

De omzet van LG Vehicle Component Solutions Company bedroeg 1,9 miljard dollar (2,5 biljoen KRW) en de operationele winst kwam uit op 102,8 miljoen dollar (134,9 miljard KRW). LG versnelt zijn groeitempo op basis van een stabiel beheer van de bevoorradingsketen en een orderportfolio dat naar verwachting tegen het einde van dit jaar een waarde van 76,2 miljard dollar (100 biljoen KRW) zal vertegenwoordigen. Naar verwachting zal dit bedrijfsonderdeel in 2023 voor het eerst een jaarlijkse omzet van meer dan 7,62 miljoen dollar (10 biljoen KRW) realiseren, waarmee het voor LG één van de belangrijkste aanjagers van groei is. Deze sterke groei komt mede voort uit de versnelde overgang naar elektrisch rijden en de groeiende vraag naar onderdelen met hoge toegevoegde waarde, ondanks een tijdelijke groeivertraging in de automotive industrie. In het licht van deze ontwikkelingen heeft LG de ambitie zijn groei te consolideren door zich te richten op projecten met hoge toegevoegde waarde en de versnelling van de regionale productie in de LG Magna-fabriek in Ramos Arizpe in Mexico.

LG Home Entertainment Company realiseerde een omzet van 2,72 miljard dollar (3,57 biljoen KRW) en een operationele winst van 84,4 miljoen dollar (110,7 miljard KRW). Het bedrijf consolideerde zijn winstgevende groei mede door een effectief beheer van marketinguitgaven, ondanks de gestegen prijzen van LCD-panelen. Daarnaast segmenteerde LG zijn inkomsten op basis van de groei van de content- en dienstenactiviteiten die zijn gebouwd rondom het Smart TV-platform. Het bedrijf versnelt de overgang van een op producten gebaseerd verdienmodel naar een op platforms gebaseerd media- en entertainmentbedrijf. Naast het uitbreiden van de samenwerking met contentaanbieders werkt het bedrijf aan het upgraden van tv-besturingssystemen om de contentervaring van klanten te verrijken en uit te breiden. Het aantal tv’s dat wordt aangedreven door webOS – de basis van de aangeboden content en diensten van LG – zal tegen 2026 naar verwachting tegen ruim 300 miljoen eenheden bereiken.

De omzet van LG Business Solutions Company bedroeg in het derde kwartaal 1.01 miljard dollar (1,33 biljoen KRW), met een operationeel verlies van 15,6 miljoen dollar (20,5 miljard KRW). Zowel de omzet als de winstgevendheid zijn verzwakt door de dalende vraag naar IT-producten. LG blijft inzetten op het optimaliseren van de klantbeleving middels de ontwikkeling van premium IT-productlijnen, zoals commerciële displays en opvouwbare laptops. Tegelijkertijd boekt zij vooruitgang met de uitbreiding van laadoplossingen voor elektrische voertuigen, één van de belangrijkste nieuwe drijvers voor groei.

Over LG Electronics, Inc.
LG Electronics is een wereldwijde speler die innovatieve producten en oplossingen biedt in tech- en consumentenelektronica. LG is actief in bijna elk land ter wereld heeft wereldwijd ruim 74.000 mensen in dienst. De vier bedrijfsonderdelen van LG – Home Appliance & Air Solution, Home Entertainment, Vehicle Component Solutions en Business Solutions – zijn samen goed voor een wereldwijde omzet van ruim 54 miljard euro (meer dan 80 biljoen KRW) in 2022. LG is een toonaangevende fabrikant van consumenten- en commerciële producten, variërend van tv’s, huishoudelijke apparaten, klimaatoplossingen, monitors, servicerobots en auto-onderdelen. De premium merken LG SIGNATURE en intelligente LG ThinQ zijn wereldwijd bekende namen. Ga voor meer informatie naar: www.LGnewsroom.com.