LiveCrew profiteert van commotie rond nieuwe Facebook voorwaarden

Eindhoven, 12 december 2014 – Het Nederlandse sociale netwerk LiveCrew ziet zijn ledental met de minuut groeien, nu steeds meer Nederlanders een alternatief zoeken voor Facebook.
De commotie en groeiende zorg omtrent de aangekondigde nieuwe (privacy-) voorwaarden van Facebook lijkt een kleine exodus teweeg te brengen richting alternatieve sociale netwerken. Eerder dit jaar profiteerde het Amerikaanse Ello.co al van de aangepaste “real name” voorwaarden, die niet in goede aarde vielen bij de internationale LGBT (lesbian, gay, bisexual and transgender) gemeenschap. Het Nederlandse sociale netwerk LiveCrew doet er momenteel zijn voordeel mee.
LiveCrew is sinds medio 2014 een nieuw non-profit sociaal netwerk. Geen reclame op je tijdlijn, geen exploitatie van je rechten en privacy, geen winstoogmerk en geen Amerikaanse regeltjes zijn de belangrijkste speerpunten.
LiveCrew is een doorstart van het voormalige Friendweb, dat in 2013 niet berekend bleek te zijn op de grote toestroom van ex-Hyves leden.
Gedurende 2014 werkte een klein team van ontwikkelaars aan een nieuw “lean and mean” sociaal netwerk dat beter, sneller, strakker en eenvoudiger is dan de overleden voorganger.
De oprichter en hoofd-ontwikkelaar van zowel Friendweb als LiveCrew, Martin Beek, beleeft nu dan ook een deja-vu gevoel, waarbij de geschiedenis zich na een jaar lijkt te gaan herhalen. Deze keer is hij niet ongerust over de gevolgen.
“We hebben zes maanden getest met enkele honderden test-gebruikers en hebben zowel de techniek als de look-and-feel tot in detail ge-finetuned. We zien de tellers nu ineens, na precies een jaar, weer oplopen. Dit zagen we aankomen en hebben hierop geanticipeerd. We zijn klaar voor het grote publiek…”, aldus Beek.
LiveCrew profileert zich niet als “anti-Facebook” en heeft niet de pretentie een vervanger of opvolger te zijn voor Facebook of het oude Hyves. LiveCrew twitterde begin dit jaar: “LiveCrew is een ‘home away from home’ voor FB leden”.
Martin Beek: “LiveCrew is een eenvoudig netwerk, met alle bekende functionaliteit die sociale netwerken kenmerkt, maar verwacht geen Hyves-taferelen met “glitterplaatjes” en gepimpte pagina’s. We hebben LiveCrew strak, snel en netjes willen houden zonder toeters en bellen. Ook geen reclame-campagnes of games en apps zoals op Facebook. Dat geeft rust…”
De missie van LiveCrew wordt toegelicht op de pagina’s “Over Ons” en “Ons Manifest” die te lezen zijn op https://livecrew.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.