Industry Wire

MarketingTribune jubileum-onderzoek: Philips, Samsung, AH en Sony scoren hoogste vertrouwen

Woerden, 7 oktober – Philips, Samsung, Albert Heijn en Sony scoren hoogste vertrouwen onder Nederlandse consumenten. Dat blijkt uit het onderzoek ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van vakmedium MarketingTribune, uitgevoerd in september 2014 met marktonderzoekbureau Ruigrok | NetPanel.

Representatief consumentenonderzoek
Het betreft een representatief consumentenonderzoek (n=705) naar hoe Nederlanders denken over merkloyaliteit, vertrouwen en het belang van duurzaamheid anno 2014. Dit leidde tot uitvoerige rapportage, praktische tips om klanten loyaler te maken en om vertrouwen in merken te vergroten in de dikke jubileumeditie van MarketingTribune die dinsdagavond 7 oktober wordt gepresenteerd.

Consumenten hebben aangegeven waarom zij precies voor een merk kiezen. Ervaring (77%) is daar de belangrijkste van, gevolgd door kwaliteit, gewoonte en reputatie. Een groot deel van de Nederlanders vindt zichzelf een merkbewuste consument die in het algemeen vooral let op prijs, kwaliteit, kortingen en gebruiksgemak. Audiovisuele- en supermarktmerken genieten het meeste consumentenvertrouwen, bij financiële dienstverleners is dat nog laag. Ook technische merken en automerken scoren bovengemiddeld veel vertrouwen.

Philips (10%), Samsung (10%), Albert Heijn (8%) en Sony (8 %) worden spontaan het meest genoemd als merken die men kan vertrouwen. Ook automerken scoren hoog. Nederlanders zijn het meest loyaal aan merken van financiële dienstverleners, aanbieders van mobiele telefonie, supermarkten en makers van audiovisuele apparatuur. De ontrouw aan merken wordt veroorzaakt door slechte kwaliteit, slechte reputatie en maatschappelijk onverantwoord handelen.

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in het gedrag van Nederlandse kopers. De helft van de Nederlandse shoppers let tegenwoordig op duurzame aspecten van boodschappen, zo blijkt uit het MarketingTribune-jubileum onderzoek.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht