Geplaatst door Telecompaper

Markt voor virtuele operators stijgt met 2,9 procent naar 6,8 miljoen simkaarten

Houten, The Netherlands, 28 December 2016 – Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators (VO’s) is gegroeid tot 6,8 miljoen. In de zes maanden tot en met september groeide de Nederlandse markt met 2,9 procent. 34 procent van alle simkaarten wordt nu geleverd door een aanbieder zonder eigen netwerk, zo blijkt uit een kwartaalrapport van Telecompaper, Dutch Mobile Virtual Operators Market Q3 2016.

De markt is volgens het onderzoeksbureau bijna gelijk verdeeld tussen 3,3 miljoen klanten bij virtuele merken van de mobiele netwerkoperators en 3,4 miljoen klanten bij zelfstandige MVNO’s (mobile virtual network operators). De groei was met 2,9 procent eveneens gelijk. De winst zit vooral bij de ‘no-frills’ aanbieders (prijsvechters) en bij de vaste aanbieders.

Het ‘no-frills’ segment, waarin zowel MVNO’s als tweede merken van MNO’s basale diensten leveren tegen relatief lage tarieven, blijft met 50 procent het grootste segment in deze VO (virtual operator) markt. Dit segment groeide met 4,9 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2016, met name dankzij Simpel, Hollandsnieuwe en Ben.

Het op één na grootste segment is dat van de etnische/internationale spelers, aangevoerd door Lebara. Deze categorie blijft stabiel op ongeveer een derde van de markt. Het veel kleinere segment met de vaste aanbieders groeide in dezelfde periode met 15,5 procent, vooral dankzij Ziggo Mobiel.

Geringe verschuivingen in top 5

Omdat Tele2 sinds begin dit jaar geen MVNO meer is, ziet de top vijf er voortaan anders uit. KPN-merk Telfort (exclusief zakelijke klanten) blijft marktleider. Lebara, Lycamobile, Hollandsnieuwe en Simyo staan nog steeds in dezelfde volgorde. Samen zijn deze vijf aanbieders goed voor 61,7 procent van de totale virtuele mobiele markt, een lichte daling ten opzichte van de 62,8 procent die eind maart werd gehaald. De daling zit vooral bij KPN-dochter Telfort.

Telecompapers nieuwste rapport laat verder zien dat de VO-markt druk bevolkt blijft met 47 verschillende merken. Zes namen verdwenen of zijn tijdelijk gestopt. Club Mobiel en Delta Mobiel stopten, OpenMobile vroeg faillissement aan. Ziggo stopte met Esprit Telecom als zelfstandig merk, Vodafone deed dat met BelCompany Mix. XS4ALL biedt tijdelijk geen mobiel breedband meer aan.

In de zakelijke markt zijn er nog steeds aanbieders die dit jaar mobiele diensten hebben gelanceerd, via MVNE’s zoals Private Mobility of Voiceworks. Hierbij gaat het niet om stand-alone mobiele diensten, maar om een aanvulling op bestaande diensten.

Komen en gaan van merken

De markt voor virtuele operators was in 2016 aardig in beweging en zal ook in 2017 niet stilstaan. Vodafone en Ziggo hebben toestemming om hun Nederlandse activiteiten te fuseren, maar Telecompaper verwacht dat beide merken op korte termijn zullen blijven bestaan. Ziggo is dan echter geen MVNO meer. Dekatel is dit jaar overgenomen door KPN’s zakelijke dochter Yes Telecom en Simpel heeft een kapitaalinjectie gehad van Parcom Capital – mgelijk een opmaat voor verdere expansie.

Telecompaper verwacht daarnaast dat er nog nieuwe toetreders zullen komen, vooral in het zakelijke segment, én zullen gaan – vooral in het consumentensegment. Daar zitten nog kleine MVNO’s die alleen basale diensten bieden. “Zij zullen zich moeten gaan onderscheiden, want een aanbod van enkel ‘me-too’ diensten blijft niet meer overeind,” zegt Telecompaper analist Alejandra van de Roer. “De sterke concurrentie in de telecommarkt en de veranderende behoeften onder consumenten dwingen MVNO’s tot het bieden van value-added en OTT-diensten. Hiermee kunnen ze churn voorkomen en de omzet verhogen, zoals we recentelijk zagen bij Lebara, Lycamobile en Youfone.”

Voor de redactie

Het rapport ‘Dutch Mobile Virtual Operators Market – 2016 Q3’ biedt een gedetailleerde analyse van alle virtuele merken in Nederland, inclusief merken van operators, onafhankelijke MVNO’s en MVNE’s. Het rapport belicht de verschillende marktsegmenten, met analyses over media-exposure en voorspellingen over ontwikkelingen in de markt. Het rapport komt twee keer per jaar uit, de prijs voor één gebruiker is EUR 1.950. Het onderzoek wordt geleverd met de individuele profielen van de meeste virtuele operators.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.