Geplaatst door Marktplaats

Marktplaats viert 25-jarig bestaan met campagne ‘Wereldveranderaars’

Amsterdam, 27 mei 2024 – Marktplaats bestaat 25 jaar en dat moet gevierd worden. Ter gelegenheid van het jubileum lanceert het handelsplatform vandaag een nieuwe campagne. Als grootste online handelsplaats van Nederland verbindt Marktplaats maandelijks miljoenen kopers en verkopers die producten een tweede, derde of zelfs vierde leven geven. Alle gebruikers vormen samen een groeiende beweging, waarbij iedere deal bijdraagt aan een enorme collectieve impact. De nieuwe campagne zet deze gebruikers als ‘Wereldveranderaars’ op een verdiend voetstuk.

Echte gebruikers met echte verhalen
In de campagne staat de impact van tweedehands handelen centraal. De maandelijks ruim 8 miljoen unieke bezoekers van Marktplaats dragen allemaal bij aan een wereld waarin meer wordt gedeeld en minder wordt verspild. In lijn met de speelgoedcampagne (2022) gaat het ook ditmaal om een non-scripted concept. Vijfentwintig mensen zijn uitgenodigd voor een fotoshoot, zonder te weten waarom en voor welk merk. Samen ontdekken zij dat ze tenminste één ding gemeen hebben: ze hebben allemaal spullen tweedehands gekocht of verkocht op Marktplaats. Het zijn dus allen Wereldveranderaars, die samen met Marktplaats impact hebben gemaakt in de afgelopen 25 jaar.

Eveline Eberhardt, Head of Brand van Marktplaats: “Veel van onze gebruikers realiseren zich niet dat ze onderdeel zijn van een fantastisch groter geheel; een groep mensen die stuk voor stuk bijdragen aan een circulaire economie. Met dit inzicht ons 25-jarig jubileum, wilden wij onze gebruikers als Wereldveranderaars in het zonnetje zetten. Ook nu gebruiken we echte verhalen van echte gebruikers van Marktplaats. We zien dat deze authentieke insteek bij ons past en ontzettend goed werkt – we weten er de doelgroep mee te bereiken en te raken. We hopen dat alle gebruikers die de campagne zien zich trots voelen op het feit dat ook zij onderdeel zijn van een grotere positieve beweging.”

In de campagnevideo is te zien hoe de deelnemers verrast worden met de titel ‘Wereldveranderaar’, simpelweg door te handelen via Marktplaats. Zoë: “Het was echt een soort van een kleine wake-up call: doordat ik hergebruik, draag je je eigen steentje bij aan de wereld.” Remy: “Wat voor één iemand niet echt meer van waarde is, daar kan een ander nog superveel aan hebben.” Marcus: “Als je allemaal iets doorverkoopt wat je niet gebruikt, denk ik dat dat best wel een grote impact kan hebben met z’n allen”.

25 jaar circulariteit
Marktplaats is al 25 jaar hét online handelsplatform van en voor Nederland, een plek waar mensen op een laagdrempelige wijze met elkaar kunnen handelen. Al sinds het begin zit duurzaamheid in het DNA van het bedrijf, dat als grootste handelsplatform met het breedste aanbod vooral de zolder, prullenbak en opslag tot zijn concurrenten rekent. Door de levensduur van spullen te verlengen dragen gebruikers per jaar bij aan het hergebruik van ruim 19 miljoen producten. Met de nieuwe campagne wil Markplaats huidige maar ook nieuwe gebruikers stimuleren actief te zijn op het platform, door bewustwording van de gezamenlijke impact van tweedehands te creëren. Eberhardt: “Bijdragen aan een betere wereld kan soms als een onmogelijk grote taak voelen, maar je hoeft de wereld niet te veranderen om de wereld te veranderen. Door spullen een nieuw leven te geven in plaats van weg te gooien en vaker te kiezen voor tweedehands producten, maken we samen al zo’n verschil. Dat is de boodschap die wij willen vieren en delen op onze verjaardag.”

De campagne is te zien op diverse online kanalen en via (digitale) Out of Home. De video vind je hier. En meer informatie over de campagne vind je hier.

Credits
Marktplaats: Grietje Suijkerbuijk, Eveline Eberhardt, Marie Lootvoet, Anna Bressers, Harshita Sharma
Copy: Marie-Louise Diekema
Design: Joeri Opdam, Joël Niamut