Geplaatst door MasterCard

Mastercard introduceert een consumentgericht model voor digitale identiteit

Amsterdam, 26 maart 2019 – Mastercard (NYSE: MA) heeft vandaag een visie gedeeld voor digitale identiteit in de steeds meer digital wordende wereld. Een nieuw artikel, Het herstellen van vertrouwen in een digitale wereld, presenteert een gedetailleerd raamwerk van hoe een digitale identiteit werkt. Beginnende bij het individu dat centraal staat in elke digitale interactie.
Richtinggevend voor dit model zijn Mastercard’s grondbeginselen voor digitale identiteit, die het systeem ondersteunen. Deze principes zijn gericht op gegevensrechten en eigendom, vertrouwelijkheid, toestemming, transparantie, veiligheid en inclusie. Ze komen neer op een fundamenteel individueel recht: “Ik bezit mijn identiteit en ik beheers mijn identiteitsgegevens.”
  • Inclusiviteit: iedereen heeft recht op een digitale identiteit
  • Eigendom: individuen zijn eigenaar van hun identiteit en persoonlijke gegevens
  • Eenvoud: het gebruik van hun digitale identiteit door een persoon moet eenvoudig en intuïtief zijn
  • Vertrouwelijkheid: een persoon heeft het recht om zijn digitale identiteitsinformatie privé te houden
  • Toestemming: de digitale identiteit van een persoon mag niet worden gebruikt of gedeeld zonder hun uitdrukkelijke toestemming of zoals toegestaan ​​door de wet
  • Transparantie: individuen hebben het recht om te begrijpen hoe hun digitale identiteitsgegevens worden gebruikt en gedeeld
  • Beveiliging & integriteit: identiteitsgegevens en transacties waarbij de digitale identiteit van een persoon betrokken is, moeten worden bewaard met de hoogste normen op het gebied van beveiliging en integriteit
  • Gegevensrechten: individuen moeten het recht hebben om hun identiteitsgegevens in te zien, te corrigeren en te verwijderen, en het recht op verhaal indien hun rechten worden geschonden
  • Eerlijk gebruik: de identiteitsgegevens van een persoon mogen alleen worden gebruikt voor legitieme, eerlijke en niet-discriminerende doeleinden
  • Keuze: individuen moeten de keuze hebben uit een aanbieder van digitale identiteit en het recht om zich af te melden
“Dé grote vraag voor digitale interacties in een hyperverbonden tijdperk is: hoe vertrouw je iemand die je niet kent, niet kunt zien en niet persoonlijk aanwezig is?”, zegt Ajay Bhalla, president van Cyber ​​& Intelligence Solutions van Mastercard. “Dit is een gebied dat we al enige tijd aan het verkennen zijn, in overleg met een reeks verschillende groepen. Met dit inzicht stellen we ons een wereld voor waarin de identiteit van een persoon en de apparaten die namens hem of haar werken direct, veilig en zeker kunnen worden geverifieerd, waar toegang wordt verkregen zonder wachtwoorden en gegevens alleen met toestemming worden uitgewisseld.”
Het model van Mastercard omvat privacy-by-design en verzamelt geen identiteitsgegevens. Het zal digitale interacties mogelijk maken met minimale gegevensuitwisseling en alleen wanneer dat nodig is, en gegevens en het gebruik van gegevens effectief beveiligen, zodat de gebruikers de controle hebben en de identiteit van een persoon veilig is gekoppeld aan hun smartphone.
Toegang tot een digitale identiteit ontsluit nieuwe en verbeterde ervaringen voor mensen als ze online communiceren met bedrijven en serviceproviders. Het zorgt voor een efficiëntere online winkelervaring, een meer naadloos proces voor het openen van een bankrekening en het stroomlijnen van het gebruik van platforms voor e-mail, sociale media en amusement. Het vermindert ook het risico van fraude en identiteitsdiefstal.
Ajay Bhalla: “Digitale identiteit vereist een collectieve inspanning. Voortbouwend op ons strategisch partnerschap met Microsoft en samenwerking met verschillende partners in de sector, willen we het netwerk faciliteren en helpen bij het definiëren van de regels en het bestuur. Samen hebben we een echte kans om digitale betrokkenheid te transformeren, zodat het gemakkelijk is en geen concessies doet aan de veiligheid.”
– einde bericht –

Ga voor het volledige rapport naar www.mastercard.com/digitalidentity.
Over Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen. Volg ons op Twitter @MastercardNL en lees het laatste nieuws op onze newsroom.