Industry Wire

Geplaatst door MasterCard

Mastercard lanceert Global Sustainability Innovation Lab

Amsterdam, 20 september 2021 – Vandaag kondigt betaaltechnologiebedrijf Mastercard de lancering van zijn nieuwe Sustainability Innovation Lab in Stockholm aan. Het Lab zal zich richten op concrete oplossingen voor bedrijven en consumenten om de productie, distributie en het aankoopproces van digitale producten en diensten verder te verduurzamen. Daarmee geldt het Lab als speerpunt van de verdere ontwikkeling van het portfolio van milieubewuste producten en oplossingen van het bedrijf.

Het nieuwe Global Sustainability Innovation Lab bouwt voort op de ervaring van Mastercard met impactgedreven innovatie binnen gebieden als financiële inclusie. Er zal worden onderzocht hoe technologieën zoals 5G, kwantum en geavanceerde AI kunnen worden toegepast om milieu-uitdagingen aan te pakken. Het Lab zal bestaan uit een R&D-centrum gericht op oplossingen voor duurzame consumptie en waardeketens; een “Labs as a Service”-platform om partners en klanten samen te brengen in de co-creatie van duurzame oplossingen met gedeelde waarde; en een Mastercard Experience Center voor hands-on productdemo’s.

“Het bevorderen van innovatieve oplossingen met praktische toepassingen is noodzakelijk om de wereldwijde klimaatdoelstellingen te bereiken”, zegt Kristina Kloberdanz, Chief Sustainability Officer bij Mastercard. “Terwijl we blijven bouwen aan een duurzamere digitale economie, zal het Sustainability Innovation Lab ons in staat stellen om samen een krachtig portfolio van milieuvriendelijke oplossingen te creëren, waarbij iedereen – zowel bedrijven als consumenten – wordt verenigd in klimaatactie.”

Mastercard erkent dat een duurzamer consumptiepatroon nodig is om de wereldwijde CO2-reductiedoelstellingen te halen. Met het oog op de toekomst wordt samen gewerkt aan digitale oplossingen om bedrijven, overheden en miljarden consumenten in staat te stellen duurzamere keuzes te maken ter bescherming van het milieu. Dit sluit aan bij de wens van consumenten om sinds COVID-19 meer actie te ondernemen voor het milieu, en ook om de zichtbaarheid en traceerbaarheid van duurzame producten in de keten te vergroten.

Open innovatie om duurzame impact te stimuleren

Mastercard heeft vele partnerschappen opgebouwd met innovatieve startups in de Scandinavische regio, waar het nieuwe Lab zal worden gevestigd. Ook heeft het recentelijk samengewerkt met de Zweedse fintech Doconomy om de Mastercard Carbon Calculator te creëren. Daarnaast stimuleert het bedrijf klimaatgerichte fintech-innovatie via de Climate Fintech Cards & Payments Challenge en het Start Path startup-ondersteuningsprogramma.

“Menselijke activiteit heeft ongetwijfeld de klimaatcrisis veroorzaakt en het is aan ons om het op te lossen”, zegt Mathias Wikström, CEO van Doconomy. “Door samen te werken met Mastercard en onze partners over de hele wereld, zijn we ervan overtuigd dat innovatie ons zal helpen dit aan te pakken. Het is echt inspirerend om te zien dat de mogelijkheden van het Sustainability Innovation Lab inclusieve klimaatactie door elke bank in elke markt ondersteunen.”

Met toegewijde Mastercard-medewerkers, startup-partners en klanten is onderzoek en ontwikkeling binnen het Lab al in volle gang. De fysieke ruimte zal in het voorjaar van 2022 worden geopend.

De eerste prioriteiten van het Lab zijn het uitbreiden van de Mastercard Carbon Calculator-functie, nu ingebed in het wereldwijde netwerk van het bedrijf, om ervoor te zorgen dat het naadloos wordt geïmplementeerd door klanten. Het zal ook onderzoeken hoe Mastercard Provenance de transparantie kan blijven verhogen, niet alleen voor sociale impact, maar ook voor milieu-initiatieven, zoals partijen in de toeleveringsketen in staat stellen om duurzamere productiebeslissingen te nemen.

Om collectieve klimaatactie verder te stimuleren, blijft Mastercard vooruitgang boeken met zijn belofte om tegen 2050 netto-nul emissie te bereiken. Zo sloot het bedrijf zich onlangs aan bij het 1.5 °C Supply Chain Leaders initiatief, om de uitstoot binnen zijn netwerk van leveranciers aan te pakken. Ook heeft Mastercard wereldwijd meer dan 65 partners verenigd als onderdeel van de Priceless Planet Coalition, die tot doel heeft 100 miljoen bomen te planten.

Ter ondersteuning van de EU Green Deal selecteerde Mastercard bewust Stockholm, Zweden, als de thuisbasis van het wereldwijde Lab. Stockholm loopt al lang voorop op het gebied van duurzame innovatie, met een sterke betrokkenheid van consumenten, politiek en bedrijven bij de overgang naar een groene economie.

– Einde persbericht – 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht