Medimetrics wint prestigieuze Accenture Innovation Award 2014

EINDHOVEN, AMSTERDAM, 20141119 — Het Medimetrics IntelliCap systeem is de winnaar van de Accenture Innovation Award 2014 in de categorie ‘High-Tech’. De IntelliCap® capsule is ’s werelds eerste en enige interactieve (medicijn)doseer- en controlesysteem in fysieke pilvorm. Een revolutie in de gezondheidszorg, waarmee kosten worden bespaard en de kwaliteit van leven van een patiënt aanzienlijk verbetert.

Accenture Innovation Award

Accenture heeft de winnaars van de Accenture Innovation Awards 2014 op vrijdag 14 november bekend gemaakt. Dit jaar schreven bijna 750 initiatieven zich in, waarvan 94 binnen de categorie ‘High-Tech’. 129  Juryleden in tien industrieën en één groene categorie beoordeelden de inzendingen.  Accenture reikt de awards jaarlijks uit om innovatieve prestaties te erkennen. Daarnaast brengen de Innovation Awards startups, multinationals, universiteiten, investeerders en andere relevante partijen bij elkaar om innovatie te stimuleren, op te schalen en te versnellen.

De IntelliCap

De Intellicap werkt als volgt. De elektronische capsule die de patiënt inslikt, vindt op natuurlijke manier zijn weg door het maag-darmkanaal. Op afstand kan de afgifte van het medicijn worden geregeld. Via een computer wordt bepaald op welk moment en op welke plaats het medicijn in het maag-darmkanaal wordt vrijgegeven. Dit maakt het mogelijk om nauwkeurig zeer hoge concentraties van een specifiek geneesmiddel te doseren. Daarnaast bevat de capsule diverse functies die de omstandigheden in het lichaam meten en rapporteren.

Gezondheidszorg op maat

De combinatie van gecontroleerde afgifte en monitoring maakt dat medicijnen op een intelligentere en effectievere manier ontwikkeld kunnen worden. Daarmee wordt de gezondheidszorg nog beter gepersonaliseerd. Dat leidt tot daling van de kosten en met name verbetering van de therapie en de kwaliteit van leven van de patiënt. Een uniek staaltje medische innovatie dus.

Over Medimetrics
Medimetrics is de pioneer en internationaal leider op het gebied van elektronische orale medicijnafgifte. Medimetrics Personalized Drug Delivery heeft vestigingen in Eindhoven (Nederland), Briarcliff Manor (New York, USA) en Heilbronn (Duitsland). Het bedrijf is opgericht als afsplitsing van Royal Philips. Hiermee erft het zijn rijke innovatieve en klantgerichte tradities. Tevens is Medimetrics er trots op verbonden te zijn met ZFHN Zukunftsfonds Heilbronn GmbH & Co, dat zich toelegt op de ontwikkeling van innovatieve snel bewegende technologie-bedrijven met een hoog potentieel voor de toekomst. Voor meer informatie over Medimetrics zie www.medimetrics.com. Voor meer informatie over de Accenture Award: http://nieuws.innovation-awards.nl