Meer dan 90% van de bedrijven haalt niet alles uit de data-economie

26 april 2022 – Onderzoek van datacloud-bedrijf Snowflake onder 1.000 tech-managers en zakelijk leiders wijst uit dat slechts 6% van de bedrijven wereldwijd een datastrategie heeft waarmee daadwerkelijk significante zakelijke voordelen worden behaald. Meer dan 90% van bedrijven wereldwijd maakt dus nog geen optimaal gebruik van data. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat er nog steeds obstakels bestaan waardoor de meeste organisaties verhinderd worden om volledig deel te nemen aan de data-economie, bijvoorbeeld door de ondersteunende technologie die daarvoor nodig is.
Overige belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
- Veel bedrijven hebben nog geen ongehinderde toegang tot data – maar 50% van bedrijven heeft volledige toegang tot interne data, waar deze zich ook bevinden.
- Maar 38% van bedrijven geeft aan data te gebruiken om grote zakelijke beslissingen te nemen.
- Een groot deel van bedrijven maakt nog geen strategisch gebruik van data – 48% maakt ‘enigszins’ gebruik van data voor zakelijke doeleinden (omzetgroei en de identificering van nieuwe kansen) en 12% maakt in kleine mate strategisch gebruik van data.
- Maar 45% van bedrijven is in staat om data te delen met andere organisaties.
- 42% van de respondenten gebruikt data om risico’s te identificeren en fraude binnen hun bedrijf te voorkomen – de meest voorkomende manier waarop data worden gebruikt. Dit wijst op een groeiende trend om data op een preventieve manier te gebruiken.
“Succesvolle organisaties behalen zakelijk voordeel dat voortkomt uit toegang tot data, dataservices, oplossingen en samenwerking – die alleen te vinden zijn in de data-economie”, zegt Jennifer Belisssent, Principal Data Strategist bij Snowflake. “Vooruitstrevende organisaties gebruiken alles wat de data-economie te bieden heeft om de meest complexe zakelijke problemen op te lossen, klantervaringen te verbeteren en fraude tegen te gaan. De bedrijven die nog geen volledige controle hebben over alle data die ze bezitten, zullen merken dat ze achterop raken bij de concurrentie en mogelijk een groter risico lopen op veiligheidsbedreigingen.”
De uitdaging van de data-economie
Om deel te nemen aan de data-economie, moeten bedrijven grip krijgen op hun data. Velen hebben echter moeite om er waarde uit te halen en hier effectief mee om te gaan. De mogelijkheid om toegang te krijgen tot alle vormen van data is een integraal onderdeel van een datastrategie, maar de helft van de organisaties heeft geen volledig onbeperkte toegang tot data.
Veel bedrijven vinden dat de technologieën die ze gebruiken niet geschikt zijn voor de data-economie, omdat ze niet schaalbaar en elastisch zijn. Minder dan een derde van de respondenten geeft aan dat hun datamanagementoplossingen schaalbaar zijn en daarnaast kan slechts minder dan een kwart data in realtime delen, openen en integreren.
“De barrières die achterblijvers ervan weerhouden om volledig deel te nemen aan de data-economie kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdgebieden; technologie, mensen en processen,” voegt Belisssent toe. “De meeste van deze organisaties gebruiken nog steeds legacy on-premises technologie die niet schaalbaar of ongeschikt is voor moderne databehoeften. Bovendien ontbreekt het hun leiders aan de vaardigheden die nodig zijn om hun datastrategieën te creëren en uit te voeren, en zijn ze niet in staat om processen te implementeren die hen in staat stellen om data te delen en samen te werken. Leiders in de data economie profiteren daarentegen van dataplatforms in de cloud. Zij hebben een sterk, data-geletterd leiderschap dat een bedrijfsbrede aanpak van data-innovatie stimuleert en hebben processen opgezet die hun data wederzijds beschikbaar maken.”
Het volledige onderzoeksrapport over de data-economie is hier te downloaden.
Mocht je geïnteresseerd zijn om verder te praten met Jeniffer Belissent over het onderzoek van Snowflake en hoe bedrijven leiders kunnen worden in de data-economie, laat het ons weten.
###
|
About Snowflake
Snowflake enables every organisation to mobilise their data with Snowflake’s Data Cloud. Customers use the Data Cloud to unite siloed data, discover and securely share data, and execute diverse analytic workloads. Wherever data or users live, Snowflake delivers a single data experience that spans multiple clouds and geographies. Thousands of customers across many industries, including 241 of the 2021 Fortune 500 and 488 of the 2021 Forbes Global 2000 (G2K) as of January 31, 2022, use Snowflake Data Cloud to power their businesses. Learn more at snowflake.com.
Forward-Looking Statements
This press release contains express and implied forwarding-looking statements, including statements regarding Snowflake products, services, and technology offerings that are under development or not generally available, and the integration and/or interoperability of those products, services and offerings with third-party products and services. These forward-looking statements are subject to a number of risks, uncertainties and assumptions, including those described under the heading “Risk Factors” and elsewhere in the Quarterly Reports on Form 10-Q and the Annual Reports on Form 10-K that Snowflake files with the Securities and Exchange Commission. In light of these risks, uncertainties, and assumptions, actual results could differ materially and adversely from those anticipated or implied in the forward-looking statements. As a result, you should not rely on any forwarding-looking statements as predictions of future events.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.