Geplaatst door MatcHR

Meer dan 90% techbedrijven staat open voor blijvend remote werken

Amsterdam, 22 oktober 2020 – Waar veel techbedrijven voor de pandemie al nadachten over werken op afstand, is deze ontwikkeling nu in een stroomversnelling terechtgekomen. Remote werken lijkt blijvend. Sterker nog, steeds meer techbedrijven zetten de deur open voor het op afstand aannemen van personeel. Dat blijkt uit onderzoek onder 500 CEO’s, CTO’s en oprichters van Europese bedrijven, uitgevoerd door MatcHR, een recruitment startup die ‘s werelds grootste techspelers helpt om remote development teams op te bouwen. Meer dan 90% van de ondervraagde bedrijven beoogt haar personeel definitief de optie te geven om remote te werken. Ruim tweederde van de leidinggevenden is zelfs bereid om werknemers voortaan op afstand aan te nemen.

Bedrijven schakelen vrijwillig over op remote werk
Remote werken is tijdelijk weer de norm sinds de invoering van de aangescherpte maatregelen van het kabinet. Onderzoek suggereert echter dat leidinggevenden de definitieve switch naar locatieonafhankelijk werk vrijwillig zullen gaan maken, ook als de lockdownmaatregelen ooit minder van kracht zijn. De bereidheid om werknemers te laten werken waar ze maar willen is met 29% toegenomen in vergelijking met voor de uitbraak van het coronavirus. Bovendien is het merendeel (70%) van de ondervraagden bereid om volledig op afstand aan te nemen, terwijl 42% hier voor de lockdown niet open voor stond.

“Waar bedrijven voorheen veel operationele beren op de weg zagen, heeft de coronacrisis bewezen dat remote werken heel goed kan. Hierdoor is er een shift in denken ontstaan over het vinden en aannemen van nieuwe medewerkers. Je kunt het vergelijken met voetbal: als jij een elftal mag selecteren met de beste spelers uit de hele wereld of de beste spelers uit slechts één land, dan zal je altijd voor het eerste kiezen. Talent zit, net als in het voetbal, overal ter wereld. Bedrijven die remote aannemen zijn hierdoor in staat sneller, betere mensen te vinden, tegen lagere kosten”, zegt Adriaan Kolff, medeoprichter en CEO van MatcHR.

Eerste remote teams bestaan uit developers
Hoewel de meeste werkgevers vooral voordelen zien in aannemen op afstand, zien sommige bedrijven nog mogelijke valkuilen. De kwaliteit van remote aangenomen werknemers en het leidinggeven aan deze groep worden gezien als de grootste uitdagingen. 79% van de bedrijven die wel al begint met het opbouwen van remote teams zal starten met het aannemen van developers, een markt waarin de vraag, ondanks de coronacrisis, blijft groeien.

MatcHR publiceert het onderzoek vandaag in The ultimate guide: How to hire remote talent, een handboek voor bedrijven geschreven in samenwerking met onder andere Gitlab, Remote.com en Portal met inzichten en best practices op het gebied van aannemen en managen van remote talent.

Over MatcHR
MatcHR helpt bedrijven wereldwijd het beste development talent te vinden en aan te nemen. Opgericht in 2018 door Adriaan Kolff en Maarten van der Kwaak vanuit de overtuiging dat talent zich over de hele wereld bevindt.

MatcHR, een remote first bedrijf, werkt voor bedrijven zoals Booking.com, TikTok en Mollie.