Meer aandacht voor mensen met migratie-achtergrond op wervingssites

Op de carrièresites van de grootste en bekendste bedrijven in Nederland staan steeds vaker foto’s van mensen met een migratie-achtergrond.
Het aantal organisaties met enkel blanke mensen op de foto neemt sterk af, terwijl het aantal organisaties met meer dan 2 verschillende medewerkers met een migratie-achtergrond toeneemt. Zo had in 2015 nog 35 procent van de sites enkel blanke medewerkers op de foto. Dit jaar is dat al gedaald naar 22 procent. Het aantal organisaties met drie of meer medewerkers met een migratie-achtergrond op de foto is in die tijd gestegen van 40 naar 51 procent.
Dit blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat al sinds 2015 het aantal foto’s van medewerkers met een migratie-achtergrond meet op de zogenoemde corporate careersites van de 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland.
In 2017 heeft, voor het eerst, de meerderheid van de wervingssites foto’s van mensen met een migratie-achtergrond. Het aantal organisaties met enkel foto’s van blanke werknemers is inmiddels minder dan een kwart.
“Theoretisch gezien is het natuurlijk mogelijk dat organisaties enkel blanke mensen in dienst hebben en een waarheidsgetrouw beeld naar hun sollicitanten willen scheppen”, aldus Bas van de Haterd, oprichter van Digitaal-Werven. “Maar gezien de omvang van de onderzochte organisaties is die kans zeer minimaal.”
“Veel werkgevers willen graag een divers personeelsbestand, maar geven aan dat er nauwelijks talenten met een allochtone achtergrond solliciteren. Dat is logisch als je jezelf presenteert als een blanke werkgever, door enkel blanke medewerkers af te beelden op je belangrijkste uithangbord; je eigen wervingssite. Het is erg positief dat organisaties zich bewuster worden van de uitstraling die beeldmateriaal op hun site heeft.”
Uiteraard zeggen die foto’s nog niets over eventuele discriminatie in een sollicitatieproces, zegt Van de Haterd. “Ook dit jaar blijkt uit onderzoek weer dat Mohammed bij sollicitaties minder kansen krijgt dan Jan, ongeacht hun beider kwaliteiten. Omdat de overgrote meerderheid van discriminatie in sollicitatieprocedures onbewust is, is dit helaas een proces van de lange adem. Maar dat veel organisaties nu bewust bezig zijn met hun uitstraling op dit gebied is denk ik wel een eerste kleine stap in de goede richting.”
Over Digitaal-Werven
Digitaal-Werven onderzoekt al 11 jaar de digitale sollicitatie-ervaring. Hierbij worden de grootste werkgevers van Nederland beoordeeld op hun corporate careersite alsmede op hun reactie op een mystery sollicitatie en antwoorden op Facebook-vragen. Dit alles resulteert in een award voor de beste sollicitatie-ervaring, die uitgereikt wordt tijdens het Digitaal-Werven event op 2 november.
Sinds 2015 meet Digitaal-Werven ook het aantal foto’s van mensen met een migratie-achtergrond als één van de criteria waarop een website beoordeeld wordt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.