Industry Wire

Geplaatst door Kim Buining

Meer community managers nodig in 2022

Onderzoeksplatform Forrester schrijft dat mensen technologie anders zijn gaan gebruiken tijdens de coronapandemie. De behoefte aan een online community is gestegen in 2021 en die trend zet zich door naar 2022. Dit maakt dat de vraag naar community managers ook stijgt.

“Een goede community manager (CM) doet meer dan alleen de groep onderhouden”, zegt Kim Buining, community expert. “Natuurlijk is het belangrijk dat er kennis gedeeld wordt, dat er inspirerende content wordt geplaatst en dat de vragen van leden worden beantwoord. Maar op de lange termijn (en dat is vaak een maand in community land) is dat niet voldoende. Mensen haken af omdat er te veel content is, de groep druk is of omdat er te weinig aansluiting is. Een goede community manager weet hoe je dataonderzoek en psychologisch onderzoek doet binnen de groep, waardoor de retentie hoog blijft.”

Wat is een community
Een Facebookgroep, Huddle of Voxer alleen zijn geen community. Puur mensen in een groep zetten maakt geen community. Zo is het ook op de werkvloer. Je hebt meerdere collega’s en je werkt voor hetzelfde bedrijf, maar je ben niet met iedereen bevriend. Er moet iets speciaals zijn wat de mensen verbindt.

De taak van de community manager
Een community manager kan psychologisch onderzoek doen binnen een (online) groep om te kijken wat er speelt. Interactie en retentie zijn meestal de eerste grote problemen die je tegenkomt. Als daar niets aan gedaan wordt dan stort de community als een kaartenhuis in. Om dit te voorkomen is dieper onderzoek nodig. Zo kijkt een goede CM naar de behoeftes en het gedrag van de community. Wat hebben de leden nodig? Hoe komt het dat mensen niet reageren? Hoe kunnen mensen zich meer persoonlijk betrokken voelen binnen het programma en hoe pak je dat aan? Dit gaat veel verder dan inspirerende quotes delen en vragen beantwoorden.

Kim Buining: “Je wilt op energetisch niveau een connectie hebben met je doelgroep. Een plek waar iemand zich goed voelt. Waar ze bij willen zijn. Dat is wat mensen zoeken in 2022. Een community die er echt toe doet en niet zomaar een groep is waar ze aan gelinkt zijn.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht