Geplaatst door NPO

Meer Europese topfictie bij de publieke omroep door nieuwe samenwerking New8

Acht Europese publieke omroepen slaan de handen ineen en delen hun beste fictieseries met elkaar in het nieuwe samenwerkingsverband New8. De partners zijn ZDF (Duitsland), NPO (Nederland), VRT (België), SVT (Zweden), DR (Denemarken), YLE (Finland), RÚV (IJsland) en NRK (Noorwegen). Nooit eerder hebben zoveel publieke omroepen hun krachten gebundeld.

De samenwerking werd vandaag onthuld op de audiovisuele beurs MIA in Rome. De aangesloten omroepen zullen vanaf 2023 jaarlijks acht tv-series coproduceren. Een belangrijk aspect van de samenwerking is het zorgen voor een brede verspreiding van elkaars projecten.

Frederieke Leeflang, voorzitter van de raad van bestuur van de NPO: “Dit is geweldig nieuws voor fans van hoogwaardige fictieseries in heel Europa. In een tijd waarin de concurrentie om de ogen en oren van de Europese kijkers toeneemt, voelt dit als een logische stap die we als publieke omroepen moeten zetten, vooral als het gaat om efficiënt gebruik van publiek geld. Wij zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van de Europese fictie ten goede zal komen aan de uitwisseling van kennis en ervaring tussen al deze partners.”

In veel opzichten is New8 een uitbreiding van een reeds jarenlange bestaande Scandinavische samenwerking, waarbij publieke omroepen hun beste fictieseries uitwisselen. Als gevolg van New8 worden geselecteerde series verspreid in de Duitstalige gebieden; Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar ook in Nederland, België (Vlaamstalig), Denemarken, Zweden, Finland, IJsland en Noorwegen.

De partners hebben een overeenkomst gesloten die in eerste instantie drie jaar zal duren. De eerste serie krijgt in 2023 groen licht en is vanaf 2025 beschikbaar voor publicatie in alle deelnemende gebieden.