Industry Wire

Geplaatst door Mendix

Mendix: Dagelijks innoveren vormt de sleutel tot digitale transformatie

  • Bedrijven wereldwijd besteden naar verwachting meer dan 10 biljoen dollar aan digitale transformatie-initiatieven waarvan meer dan 70% mislukt
  • In de huidige digital-first economie is de omzetgroei voor bedrijven met digitale daadkracht 1,8 keer hoger dan voor digitale achterblijvers
  • Een bewezen route naar digitale transformatie is een combinatie van snelle software-ontwikkeling met een proces waarin de nadruk ligt op mensen, een flexibel productportfolio en bedrijfsbrede strategische afstemming
Volgens Mendix, een Siemens-onderneming en wereldwijd leider in moderne enterprise applicatie-ontwikkeling, moeten bedrijven in elke sector hun benadering voor digitale transformatie drastisch veranderen om relevant te blijven in de snelgroeiende, digital-first economie. Verschillende onderzoeken tonen aan dat bedrijven moeten digitaliseren om te blijven voortbestaan:
  • IDC voorspelt dat de bedrijfsuitgaven voor digitale transformatie binnen vijf jaar meer dan 10 biljoen dollar zullen bedragen.
  • Uit onderzoek van PwC blijkt dat 60 procent van de topmanagers digitale transformatie noemt als de meest kritieke factor voor de groei van de organisatie.
  • Boston Consulting Group meldt dat 80 procent van de organisaties van plan is om hun digitale transformatie te versnellen.
Ondanks deze ontwikkelingen blijkt het in de praktijk lastig de adoptie van nieuwe technologieën te versnellen om efficiënter te werken, nieuwe initiatieven te ontplooien en innovatieve ervaringen te bieden aan klanten en werknemers. De Boston Consulting Group berekende onlangs dat 70 procent van alle geplande digitalisering van bedrijven mislukt. McKinsey meldt dat 87 procent van de bedrijven kampt met een gebrek aan digitale vaardigheden, wat een snelle implementatie van bedrijfskritische en innovatieve oplossingen bemoeilijkt.
Bedrijfsbrede strategie 
Mendix gelooft dat succesvolle digitale transformatie het beste wordt ondersteund met een open digitaal platform dat flexibel is, samenwerking ondersteunt en aansluit op andere systemen. Daarmee kan waarde worden toegevoegd en innovatie op grote schaal worden versneld. Om dit te bereiken moeten bedrijven een bedrijfsbrede strategie ontwikkelen waarin de parameters voor succes, en de uitvoering ervan worden vastgelegd. Met een holistische benadering verandert digitale transformatie van een aaneenschakeling van losse initiatieven naar een continu proces.
Een belangrijke voorwaarde is dat bedrijven hun digitale volwassenheid en applicatielandschap goed in kaart brengen. Hiermee kunnen bedrijven werken aan een cultuur met ruimte voor verandering, vooruitgang en bedrijfsbrede commitment. Zonder deze kaders blijft de kloof tussen strategische visie en uitvoering bestaan. Dit werkt factoren als risicoaversie en weerstand tegen verandering in de hand, die ervoor zorgen dat 70 procent van alle digitale transformatieprojecten mislukt.
 “Een belofte van digitale transformatie is het creëren van de toekomst zonder beperkingen uit het verleden. Innovatie vindt niet alleen plaats door iets nieuws te creëren, maar ook door te verbeteren wat al bestaat”, aldus Nick Ford, chief marketing officer bij Mendix. “Het is niet verrassend dat de meeste bedrijven bij dit traject starten met de technologie. Dat is belangrijk, maar de sleutel tot succes ligt bij mensen. De samenstelling van het team, de bedrijfscultuur, de business case en productvisie, deadlines en risicofactoren zijn daarbij belangrijk. Bij Mendix beschrijven we hoe digitale transformatie begint met een holistische zelfevaluatie van de mensen, het portfolio, het proces en het platform van een organisatie. Losstaande initiatieven, die door zelfstandige teams worden uitgevoerd en groen licht krijgen vanuit de organisatie zullen daardoor niet bijdragen aan digitale transformatie. Hoe goed ze ook zijn.”
Low-code helpt bij verandering bedrijfsmodellen  
Vóór de pandemie werd low-code vooral ingezet door bedrijven om kosten te besparen en sneller nieuwe applicaties te ontwikkelen. Voor een groeiende meerderheid spelen low-code-platformen nu een cruciale rol bij het stroomlijnen en automatiseren van bedrijfsactiviteiten en het digitaliseren van klantervaringen. Low-code helpt bedrijven hun bedrijfsmodellen te veranderen. Door data te ontsluiten voor meerdere doeleinden en nieuwe technologieën te integreren in kernsystemen kunnen ze succesvol zijn in een digital-first markt.
Gartner zegt dat tegen 2025 70 procent van alle nieuwe toepassingen met low-code tools zal worden gebouwd. Ontwikkelen met low-code bevordert de samenwerking tussen IT en de rest van het bedrijf terwijl betere communicatie tussen deze domeinen het werk en de achterstand van IT-projecten aanzienlijk vermindert. Onderzoekers concluderen dat de winstgroei van digitale leiders 1,8 maal hoger is dan van digitale achterblijvers.
Honderden low-code leveranciers spelen in op deze dringende behoefte. Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, moeten bedrijven er zeker van zijn dat een low-code platform digitale oplossingen ondersteunt zonder afbreuk te doen aan de architectuur en tegelijkertijd voldoet aan specifieke eisen voor cloud deployment en dev-ops. Het juiste platform kan daarnaast ook door medewerkers buiten de IT-afdeling worden gebruikt bij de ontwikkeling van applicaties. Ten slotte moet het platform in staat zijn een groot aantal use cases te verwerken, waardoor een data- en procesgerichte benadering nodig is.
Mensen, portfolio en proces toevoegen aan de succesformule
Technologie van wereldklasse alleen is niet genoeg. Het is cruciaal gebruik te maken van de kracht van teams die bestaan uit zowel domein- als IT-experts om technologie in te zetten voor het behalen van zakelijke doelstellingen. “Problemen ontstaan vaak wanneer organisaties teveel tegelijk doen”, zegt Gordon Van Huizen, vice president platform strategy bij Mendix. “Ze lanceren grote, ambitieuze projecten en investeren in technologie om snel een digitale infrastructuur op te zetten.” Hoewel ambitieus, leiden dergelijke benaderingen tot gefragmenteerde inspanningen die niet de gewenste resultaten opleveren. In plaats daarvan adviseert Van Huizen om eerst te focussen op specifieke use-cases. Deze iteratieve, impactvolle keuzes vloeien voort uit een bedrijfsbrede beoordeling van de digitale volwassenheid.
Van Huizen noemt vier stadia van digitale volwassenheid: legacy-transformatie, efficiëntieverbeteringen voor processen en productiviteit, customer experience en het ontwikkelen van nieuwe proposities. Hij waarschuwt ook dat bedrijven niet moeten wachten tot hun legacy-systemen volledig zijn gemoderniseerd voordat wordt gestart met de noodzakelijke transformatieprojecten. Zeker wanneer die projecten kleiner zijn maar wel grote impact kunnen hebben. Wanneer de hele organisatie een strategische visie ondersteunt waarin de KPI’s voor succes worden vastgelegd kan de ROI van het digitaal optimaliseren of transformeren van bedrijfsprocessen aanzienlijk worden versneld.
“Organisaties investeren veel tijd en middelen in het transformeren van legacy systemen voordat ze voordeel opleveren,” aldus Van Huizen. “Het is beter kleine projecten aan te pakken en gemengde teams samen te stellen waarmee je de efficiëntie verbetert, snel resultaten laat zien en nieuwe mensen betrekt bij het transformatieproces.”
Composability is de volgende stap
Een belangrijke factor voor concurrentievoordeel in de versnelde digital-first economie ontstaat wanneer organisaties ‘composable thinking’ omarmen. Er is sprake van composability wanneer bedrijven gebruik maken van vooraf gebouwde software-modules of digitale componenten, zoals sjablonen of zakelijke diensten, en deze samenvoegen tot een oplossing. Deze aanpak kan de ontwikkeltijd drastisch verlagen. Vaak kunnen werknemers, partners, software-leveranciers en klanten eenvoudig aan te passen sjablonen of gebundelde functionaliteit leveren die digitalisering versnellen. De mogelijkheid om functionaliteit toe te voegen biedt een alternatief voor de keuze tussen commerciële standaard software die niet kan worden aangepast en dure maatwerkoplossingen.
“Organisaties kunnen digitale oplossingen veel sneller implementeren door nieuwe ‘composable’ functionaliteiten te ontwikkelen en daarbij gebruik te maken van een steeds groter ecosysteem”, zegt Van Huizen. Deze aanpak, die Gartner omschrijft als “the composable enterprise”, is het sluitstuk van succesvolle digitale transformatie. Het zorgt ervoor dat bedrijven wendbaar en schaalbaar zijn, zich snel aanpassen aan veranderende marktomstandigheden of verstoringen, voldoen aan veranderende eisen van klanten en kansen kunnen benutten met nieuwe proposities.
Download voor meer informatie de Digital Execution Manual van Mendix of lees de blogserie over het moderniseren van digitale transformatie.
Kijk hier voor meer informatie over het Mendix Platform.
Volg Mendix op social media:
—————
Over Mendix
In een ‘digital-first’ wereld willen klanten dat in al hun behoeften wordt voorzien, willen medewerkers betere tools om hun werk te doen en weten bedrijven dat ingrijpende digitale transformatie de sleutel is tot voortbestaan en succes. Mendix, een Siemens-onderneming is hard op weg de motor te worden van het digitale enterprise-landschap. Het toonaangevende low-code platform en het uitgebreide ecosysteem integreert de meest geavanceerde technologie om oplossingen te ondersteunen die de betrokkenheid vergroten, activiteiten stroomlijnen en IT-blokkades wegnemen. Gebouwd op de pijlers van abstractie, automatisering, cloud en samenwerking, verhoogt Mendix drastisch de productiviteit van ontwikkelaars en stelt minder technische, ‘citizen developers’ in staat apps te creëren gebaseerd op hun specifieke domeinexpertise. Daarbij worden zij gefaciliteerd door de intuïtieve visuele interface en de mogelijkheden die Mendix biedt voor samenwerking. Mendix wordt door analisten erkend als leider en visionair en het platform is cloud-native, open, uitbreidbaar, flexibel en bewezen. Van kunstmatige intelligentie en augmented reality tot intelligente automatisering en native mobile; Mendix is ​​de basis van ‘digital-first’ ondernemingen. Het Mendix enterprise low-code platform wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 bedrijven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht