Geplaatst door Detron

Merkdeskundige Paul Moers helpt Detron bij merkstrategie. “Een nieuwe koers in de ICT-wereld”

De afgelopen maanden heeft Detron ICT Groep zich samen met Nederlands bekendste merkstrateeg Paul Moers intensief beziggehouden met de ontwikkeling en implementatie van een merkstrategie. Hiermee wil Detron zich nóg beter op de kaart zetten in de markt, zowel naar potentiële klanten als medewerkers.

Eenduidige merkstrategie
Het in Veenendaal gevestigde Detron is in acht jaar hard gegroeid. Doordat het bedrijf is ontstaan uit verschillende bedrijven die door overnames werden verkregen, ontbrak het aan een eenduidige merkstrategie. Die is cruciaal om herkenbaar in de markt te zijn en een voorkeurspositie te creëren bij potentiële en bestaande klanten en medewerkers. Voor de directie van Detron, bestaande uit Tom Tank (CEO), Ronald Knoop (CCO) en Bart Brouwer (CFO), was dit reden om de bekende merkstrateeg Paul Moers in de arm te nemen. Moers werkte o.a. bij Unilever Azië, Albert Heijn en Gall & Gall en schreef diverse boeken over merken.

ICT-kompas
Eén van de belangrijkste conclusies was dat Detron het kompas vormt voor klanten in de steeds complexer wordende wereld van ICT. Moers: “En omdat ICT niet alleen complexer wordt, maar ook steeds meer een integraal onderdeel vormt van de bedrijfsvoering, is een betrouwbare ICT-partner cruciaal. Iemand die altijd een stap verder is, de weg kan wijzen naar de beste en meest efficiënte oplossingen en onafhankelijk kan adviseren, integreren en beheren. Het komt erop neer dat Detron de complexe wereld van ICT eenvoudig maakt voor klanten. De gekozen strategie daarbij is die van customer intimacy; de klant centraal stellen bij alles wat je doet. Dat lijkt misschien een open deur, maar het is eigenlijk de moeilijkste strategie, omdat ICT-bedrijven van nature vaak naar binnen zijn gericht en techniek voorop stellen.”

Caregiver
De gekozen strategie sluit naadloos aan bij de identiteit van Detron. Volgens Moers is Detron een typische ‘Caregiver’. Moers: “Een Caregiver stelt zich dienstbaar op. Klantgericht dus. Het is dan ook geen toeval dat Detron veel grote namen als Pathé en RTL – vaak al heel lang – als klant heeft. Dat kan alleen als je zeer klantgericht bent; goed luisteren en meedenken dus. Dit is allemaal onderdeel van de identiteit van Detron en die hebben we samen tot in detail verwoord. Daarmee is de organisatie helemaal klaar voor verdere expansie.”

Medewerkers aan boord
Detron heeft een merkpaspoort ontwikkeld voor partners, leveranciers en natuurlijk de medewerkers. “Het eerste halfjaar van 2016 zijn we bezig geweest om met iedere medewerker onze strategie te delen. Na deze awareness-fase, hebben we iedere medewerker gevraagd, hoe hij deze strategie in zijn dagelijks werk gaat doorvertalen,” aldus Tom Tank. “Want het merk Detron wordt uitgedragen door ons hele team. Toen de merkstrategie was geland in de organisatie, was het tijd voor de volgende stap; Detron op de kaart zetten op de (arbeids)markt. Daarom hebben we sinds 1 juni een Brand Manager aangesteld, in de persoon van Ingmar Creutzburg. Ik heb er alle vertrouwen in dat Detron zich verder zal ontwikkelen, als organisatie én als merk.”

Brand Manager
Ingmar Creutzburg, de nieuwe Brand Manager van Detron, heeft een verleden bij sterke merken zoals Nike, Levi’s, Hoog Catharijne, Replay en Bataviastad. Bedrijven voor wie het merk onmiskenbaar belangrijk is en veelal het onderscheidend vermogen vormt. Creutzburg: “Bedrijven die niets aan hun merk doen, zie recent nog V&D, worden daar keihard voor afgestraft. Ik ben ervan overtuigd, dat dit ook voor de ICT-branche gaat gelden. Bedrijven met onduidelijke proposities en merkbeloftes gaan het simpelweg niet redden, omdat de producten en diensten die ze bieden vaak generiek zijn. Dat is precies de reden waarom ik voor Detron heb gekozen. Dit bedrijf heeft een enorme ondernemersgeest met een heldere visie en de mogelijkheid en vooral het lef om onderscheidend te zijn. De kansen liggen hier letterlijk voor het oprapen!”

Over Detron ICT Groep
Detron is dé onafhankelijke IT & telecom partner met een focus op de werkplek, inclusief de achterliggende infrastructuur, connectiviteit en security. Detron geeft richting aan resultaat en ontzorgt opdrachtgevers door de regie over de ICT-omgeving (op locatie, uit de cloud of hybride) over te nemen. Met een jaaromzet van EUR 100 miljoen (2015) en 500 medewerkers is Detron één van de grootste niet-beursgenoteerde ICT-ondernemingen van Nederland.