‘MijnGeldzaken.nl sluit aan op advies AFM’
Nijkerk, 27 januari 2015 – In een onlangs gepubliceerd onderzoek* adviseert de AFM tot het gebruik van een online tool waar alle financiële producten op één plek in kaart worden gebracht, zodat consumenten beter inzicht krijgen in het pensioen. Via MijnGeldzaken.nl wordt invulling gegeven aan deze wens zoals ook blijkt uit een onderzoek gehouden in opdracht van APG** naar aanleiding van het gebruik van het platform bij een grote werkgever. 85% van de gebruikers gaven aan het online instrument na introductie te willen blijven gebruiken. Het complete overzicht dat het platform biedt, werd zeer gewaardeerd.
Naast overzicht geeft MijnGeldzaken.nl antwoord op de vraag: “Heb ik het goed geregeld, of moet ik wat doen?“. Meer dan 50% van de werknemers gaven in het onderzoek aan dat ze daadwerkelijk actie hebben ondernomen naar aanleiding van het gebruik van de online tool. Online inwinnen van advies bij een onafhankelijk adviseur via het platform is één van de mogelijkheden.
Mede naar aanleiding van het onderzoek van de AFM en de samenwerking tussen MijnGeldzaken.nl en ZZP Pensioen heeft MijnGeldzaken.nl een speciale pensioenadvies-service toegevoegd aan haar dienstverlening. Samen met een adviseur naar keuze wordt bekeken of het pensioen goed geregeld is en krijgen particulieren advies over de te nemen vervolgstappen.
Drempel complexiteit gedeeltelijk overwonnen
De AFM noemt in haar onderzoek daarbij als belangrijke drempel de complexiteit. Bij MijnGeldzaken.nl worden gebruikers gevraagd om zelf de schoenendoos in te voeren via een slimme wizard. Onze ervaring is dat de meeste mensen goed in staat zijn om hun belangrijkste financiële gegevens zelfstandig in te voeren via deze wizard. De grootste uitval (15%) zien we op het moment dat de pensioengegevens ingevoerd moeten worden. De huidige koppeling met Mijnpensioenoverzicht.nl is voor velen te bewerkelijk. Daarnaast ervaren wij een bedrijfsspecifieke belemmering. Een belangrijk deel van de spontane bezoekers valt uit bij de invoer van het emailadres (21%), mogelijk vanuit privacy overwegingen. Worden mensen door een meer bekende partij zoals een werkgever of adviseur naar het platform doorverwezen, dan valt deze belemmering weg.
Een automatische koppeling, zoals de AFM voorstaat, met relevante databestanden helpt zeker om meer mensen een financieel dashboard te laten gebruiken en financieel bewust te maken. Aan de andere kant zien wij dat het stapsgewijze proces van invoeren bijdraagt aan het inzicht van de gebruiker.
Zelf keuzes evalueren bevordert handelingsperspectief
In MijnGeldzaken.nl kunnen gebruikers de financiële gevolgen van keuzes, als eerder stoppen met werken of meer gaan sparen, zelfstandig evalueren via de zogenaamde zandbak. Het platform geeft tips over hoe op basis van de persoonlijke situatie, problemen mogelijk op te lossen zijn. Het onderzoek van APG toont aan dat het zelf experimenteren in de zandbak zeer gewaardeerd wordt. Meer dan 50% van de werknemers heeft actie ondernomen na gebruik van het platform.
Koppeling met ZZP Pensioen
De AFM stelt dat aansluiten bij bestaande tools de beste optie lijkt om het pensioeninzicht bij consumenten te vergroten. Samenwerken en ervaringen delen helpt om processen te versnellen, kosten laag te houden en de tooling verder te verbeteren en af te stemmen op de verschillende gebruikersgroepen. Vanuit die optiek hebben we onlangs een koppeling geïmplementeerd met ZZP Pensioen*** van Loyalis, waarbij de nut en noodzaak van dit pensioen zelfstandig binnen MijnGeldzaken.nl geëvalueerd kan worden voordat men de regeling afsluit.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.