Mijnwebwinkel populairste platform voor startende online verkopers

Ondanks de grote verscheidenheid aan webshop systemen in Nederland hebben starters toch een duidelijke voorkeur. Dit blijkt uit een rapport dat WUA! vandaag publiceerde. Het bureau deed onafhankelijk onderzoek naar de verschillende aanbieders van webwinkel sytemen in Nederland. In totaal werden er ruim 1.000 website beoordelingen gegeven aan de hand van een vragenlijst.
Veel starters en hoge concurrentiedruk
Het beginnen van een webwinkel is al jaren in trek. Volgens de KvK startten in 2013 niet minder dan 9.415 ondernemers als detaillist op afstand. Dat deze voortdurende aanwas zorgt voor de nodige concurrentiedruk blijkt wel uit het feit dat het afgelopen jaar ruim 6.000 verkopers de online activiteiten staakten.
Lage drempel
Mede hierdoor zijn webwinkel systemen waar je tegen een maandelijks bedrag een webshop kunt opzetten bijzonder populair. De investering is laag, waardoor het risico beperkt blijft. Voor Mijnwebwinkel Professional betaal je bijvoorbeeld voor een complete webshop 19 euro per maand.
Grote verschillen tussen aanbieders
Van alle webwinkel aanbieders komt Mijnwebwinkel.nl met een totaalscore van 77 verreweg als beste uit de bus. Op de tweede plaatst staat SEOshop.nl met een score van 62 gevolgd door myShop.com met 57 punten. Ter vergelijking: bij de top-3 van eenzelfde onderzoek naar alles-in-een-pakketten scoorden de websites van Ziggo, KPN en UPC respectievelijk 77, 75 en 71 punten. Vanuit het oogpunt van de webwinkeliers in spé zijn de verschillen tussen de aanbieders dus aanzienlijk. De top 3 krijgt gezamenlijk 48% van de totale voorkeur.
Beste vindbaarheid en conversie
Met het verschil in vindbaarheid laat Mijnwebwinkel.nl de concurrentie ver achter zich. 74% van de respondenten komt tijdens de vrije zoektocht op de website van de winnaar terecht. SEOshop.nl doet met 56% nog enigszins mee, maarmyShop.com loopt met 31% direct achter de feiten aan.
Mijnwebwinkel.nl behaalt met name dankzij goede scores voor de look & feel van de website ook nog eens de hoogste conversie van het veld. Ruim een derde van de bezoekers vindt dit uiteindelijk de beste website, wat Mijnwebwinkel.nl maar liefst 27% van de totale voorkeur oplevert.
Winnende formule
Het is vooral het totaalplaatje dat bij Mijnwebwinkel klopt, zo blijkt ook uit de reacties. ‘Korte maar krachtige informatie en niet duur, dus voor de starter een mooie eerste stap.’ Klaas Kroezen, directeur van WUA!, legt het succes als volgt uit: ‘Er zijn ontzettend veel aanbieders in deze markt, waardoor het erg lastig is om je te onderscheiden. Mijnwebwinkel heeft hier duidelijk de beste formule binnen deze markt voor gevonden.’
Voor Mijnwebwinkel is het nieuws vooral een bevestiging: ‘We richten ons in de eerste plaats op gebruiksgemak en goede ondersteuning. We leveren niet alleen het systeem, maar helpen onze klanten ook om daadwerkelijk een succes van hun webshop te maken. Deze cijfers bevestigen dat we op de goede weg zitten’, aldus Alex Pansier, eigenaar van Mijnwebwinkel.
Over WUA!
WUA! is marktleider op het gebied van online concurrentieanalyse. Met grootschalig gebruikersonderzoek maakt WUA! online oriëntatiegedrag inzichtelijk. De resultaten stellen organisaties in staat om hun websites te optimaliseren. Klanten van WUA! kunnen zo hun conversie verhogen en kosten verlagen. Met doorlopende onderzoekstrajecten houdt WUA! constant een vinger aan de pols.
Vernieuwde Web Performance Model
Het vernieuwde Web Performance Model onderzoekt websites op basis van drie centrale pijlers: de look & feel van de website, het aanbod en het merk. Met het vernieuwde Web Performance Model is het online oriëntatieproces van mensen die een eigen webwinkel willen opzetten, in kaart gebracht. Welke aanbieders vinden ze? Hoe worden de website, het merk en de propositie van de webwinkelaanbieders ervaren? Voor wie kiezen ze?
http://wua.nl/nieuws/eigen-webshop-het-liefst-opgezet-via-mijnwebwinkel-nl/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.