Geplaatst door KPN

Mobiele netwerk KPN voor derde keer op rij uitgeroepen tot beste van Nederland

Rotterdam, 20 januari 2022 – Voor de derde keer op rij heeft snelheidstester Ookla® het mobiele netwerk van KPN erkend als het ‘Beste Mobiele Netwerk’ van Nederland*. Op zowel dekking als snelheid komt KPN als beste uit de bus. Dat blijkt uit een onafhankelijke krachtmeting over de tweede helft van 2021 onder ruim 340.000 gebruikers van de verschillende mobiele providers.

De gemiddelde download- en uploadsnelheid van het mobiele netwerk van KPN bedroeg over de tweede helft van 2021 respectievelijk 100,6 Mbps en 15,6 Mbps en op 5G zelfs 185 Mbps en 41 Mbps. Daarmee scoort het netwerk van Nederland het beste van alle mobiele operators. Het downloaden van een film van 1GB duurt via 5G van KPN gemiddeld 43 seconden, terwijl andere Nederlandse 5G-netwerken daar gemiddeld 10 tot 40 seconden langer over doen. Ook heeft KPN volgens Ookla de beste mobiele dekking. KPN scoort op alle onderzochte onderdelen het best.

Babak Fouladi, Chief Technology & Digital Officer en Lid van de Raad van Bestuur KPN: “Voor de derde keer op rij is KPN door Ookla als beste van Nederland beoordeeld. Dit laat zien dat de vernieuwing van ons netwerk goed is voor onze klanten en goed is voor Nederland. Niet alleen bieden we de beste mobiele dekking, we bieden ook de snelste mobiele netwerkervaring in de markt. Daarmee maken we onze belofte aan klanten met het netwerk van Nederland waar.”

Snelste 5G-netwerk
Ookla kijkt niet alleen naar de algehele prestaties van het mobiele netwerk, maar ook specifiek naar 5G. KPN biedt gebruikers de beste 5G-ervaring met de hoogste gemiddelde download- en uploadsnelheden en met gemiddeld slechts 19 milliseconden latency**. Dit is belangrijk omdat 5G steeds meer gebruikt wordt voor kritische toepassingen waarbij real-time communicatie van groot belang is. Maar ook voor mobiele gamers zijn korte reactietijden op het netwerk een must.

Vernieuwing netwerk en stijgend dataverbruik
De afgelopen twee jaar heeft KPN een groot deel van zijn mobiele antenne netwerk vernieuwd zodat het klaar is voor de toekomst. Dit jaar wordt deze modernisatie grotendeels afgerond. Inmiddels is ruim 80% van het KPN-netwerk, dat bestaat uit ruim 5000 mobiele opstelpunten verspreid over heel Nederland, vernieuwd. Daarmee heeft KPN niet alleen het modernste mobiele netwerk, maar ook de grootste 5G footprint van alle operators. Ondanks dat het mobiele dataverkeer afgelopen jaar met ruim 30% toenam, is zowel de download- als uploadsnelheid verder gestegen.

Over Ookla
Snelheidstester Ookla analyseerde afgelopen half jaar ruim 340.000 tests vanaf circa 130.000 unieke toestellen van gebruikers van de verschillende Nederlandse mobiele netwerken. Vervolgens rapporteert Ookla wie de hoogste mobiele netwerksnelheden laat zien en hoe het gesteld is met de mobiele dekking. Ook over de tweede helft van 2020 scoorde KPN het beste, net als over het eerste halfjaar van 2021.

*Gebaseerd op analyse door Ookla® van Speedtest Intelligence® data voor Q3–Q4 2020, Q1-Q2 2021, Q3-Q4 2021. Ookla trademarks gebruikt onder licentie en herdrukt met toestemming.

**Gebaseerd op analyse door Ookla® van Speedtest Intelligence® data voor Q3–Q4 2021. Ookla trademarks gebruikt onder licentie en herdrukt met toestemming.