Industry Wire

Geplaatst door Logeion

Nationaal onderzoek naar aantal communicatieprofessionals

Hogeschool Leiden, Hanzehogeschool Groningen en Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals,  doen samen onderzoek naar het aantal communicatieprofessionals in Nederland. Een van de initiatiefnemers is Lector Piet Hein Coebergh van Hogeschool Leiden: “Onduidelijkheid over het vakgebied leidt tot onzekerheid bij opleidingsinstituten en afnemers van communicatiediensten. Ook helpt het niet als buitenstaanders het vakgebied karikaturiseren tot pakweg spindoctoring. Ons onderzoek naar de grenzen en activiteiten van het communicatievak beoogt verheldering hierin.”

Theorie en praktijk als basis

Om het communicatievak af te bakenen kozen de onderzoekers voor zowel een theoretisch als een praktisch kader waarin het ZBMO-model van Berlo en de beroepsniveauprofielen van Logeion centraal staan. Het ZBMO-model van Berlo staat centraal, omdat het een breed begrepen en gedragen samenvatting is van wat communicatieprofessionals doen: nadenken en keuzes maken hoe een Boodschap verloopt via een Medium van Zender naar Ontvanger. Voor de beroepsniveauprofielen van Logeion is gekozen omdat zij een gedetailleerde beschrijving geven van wat communicatieprofessionals op verschillende niveaus doen en kunnen.

Deze kaders dienden vervolgens om een vragenlijst te maken die de afgelopen maanden getoetst en verfijnd is in samenwerking met vertegenwoordigers uit het wo- en hbo-onderwijs en de praktijk. Prof. dr. Peter Kerkhof (VU), prof. dr. Joep Cornelissen (Erasmus), het LOCO (Landelijk Overleg HBO opleidingen Communicatie), André Manning (directeur Logeion) en de directeuren communicatie Tim van der Zanden (Albert Heijn), Bartho Boer (NS) en Hans Koeleman (KPN) werkten mee.

Doelgroep

Het onderzoek beperkt zich niet tot die doelgroep bij wie al duidelijk lijkt dat zij communicatieprofessional zijn omdat zij daarvoor verantwoordelijk zijn of het in hun functiebenaming hebben. Nadrukkelijk betrekken de onderzoekers ook professionals die andere prioriteiten hebben maar mogelijk ook veel aan communicatiemanagement doen. Denk aan productmanagers, beleidsmakers, marketeers, redactiemedewerkers of vormgevers.

Samenwerking

De onderzoekers doen zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek onder toonaangevende beroepsorganisaties en alle sectoren die het CBS onderscheidt in de Standaard Bedrijfsindeling. André Manning, directeur Logeion, is verheugd over het initiatief: “Eerder pionierswerk van Elving en Van Ruler uit 2006 inventariseerde het beroepenveld door te kijken naar wie communicatie in de functiebenaming had. Het nieuwe onderzoek gaat nog een slag dieper door het beroepenveld te toetsen aan communicatietheorie en aan de gedetailleerde beschrijving van de beroepsniveauprofielen.”

Resultaten

De komende weken wordt de vragenlijst zo breed mogelijk uitgezet onder de leden van Logeion en een aantal andere beroepsorganisaties en grote organisaties in uiteenlopende CBS-sectoren. Begin 2019 verwachten de onderzoekers resultaten te presenteren.

Lees meer over het onderzoek, de onderzoekers en de vragenlijst. op de website van de Hogeschool Leiden. Bekijk ook de beroepsniveauprofielen van Logeion.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht