Industry Wire

Geplaatst door Meld.nl

Nederland heeft één centraal meldpunt

Den Haag, 14 september 2016 – Nederland heeft voortaan één centraal meldpunt. Om overzicht aan te brengen in het grote aantal meldpunten heeft Meld BV de nieuwe website Meld.nl gelanceerd. Daarop worden bezoekers doorgelinkt naar alle bestaande meldpunten en instanties, zodat ze snel hun melding kunnen doen. Van fraude tot misstanden in de zorg, van discriminatie tot milieu-incidenten en tal van andere zaken.

Nederland telt inmiddels meer dan duizend verschillende meldpunten, hulplijnen en helpdesks van verschillende organisaties zoals overheden en semioverheden, instellingen, bedrijven en politieke partijen. Burgers kunnen daar hulpvragen, klachten, tips, ervaringen of andere meldingen doorgeven. Ook elk van de 400 gemeenten heeft zelf verschillende meldpunten en grote steden soms wel tien of twintig.

Die wildgroei zorgt steeds vaker voor verwarring en in de media wordt er al jaren over geklaagd. ,,Er zijn zoveel meldpunten dat burgers door de bomen het bos niet meer zien, niet weten waar ze moeten zijn en soms van het kastje naar de muur worden gestuurd,” stelt initiatiefnemer Sonny Baboeram van Meld.nl.

De politiek ziet zowel op landelijk en lokaal niveau dat het er teveel zijn, maar de Tweede Kamer noch het kabinet heeft er tot nu ook maar een begin van oplossing voor kunnen bedenken. ,,Daarom heb ik dat nu gedaan,” stelt Baboeram. Het liefst was hij een centraal meldpunt begonnen waarop mensen alle meldingen zouden kunnen doen, maar dat is juridisch niet mogelijk. Veel meldingen zijn namelijk privacygevoelig en kunnen alleen bij officiële instanties gedaan worden. Denk aan huiselijk geweld, criminaliteit of medische zaken.

Daarom heeft hij via Meld.nl alle meldthema’s en meldpunten in een overzichtelijk online loket bijeengebracht. Bezoekers vinden er alfabetische gerangschikt en per thema of onderwerp alle instanties, hulplijnen en meldpunten waar ze terecht kunnen. Van veiligheid tot zorg, van milieu tot criminaliteit en van sociaal maatschappelijk tot gemeentezaken. Via de website kunnen ze gemakkelijk doorklikken.

Baboeram: ,,Ik heb alle relevante en betrouwbare meldpunten verzameld en duidelijk en overzichtelijk gerubriceerd op één plek. Zo zijn ze voor burgers in één oogopslag vindbaar en komen ze meteen bij het goede loket terecht.”

De achterliggende doelstelling van Meld.nl is dan ook het vergroten van de bereikbaarheid voor de burger. ,,De overheid streeft naar transparantie en eenvoud en daar kan Meld.nl een belangrijke rol bij spelen. Als de overheid echt van plan is om de burger te stimuleren en het makkelijker te maken om zaken te melden dan is Meld.nl een startpunt dat elke burger kan onthouden. Dat scheelt behoorlijk in campagnekosten, als je ziet hoeveel overheidsgeld wordt gespendeerd om elk meldpunt te lanceren en bekend te maken. Mocht de overheid een dergelijk centraal meldpunt alsnog bij een aparte instantie willen onderbrengen, dan ben ik bereid deze website beschikbaar te stellen,” aldus Baboeram.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht