Nederlandse topmerken erkend voor Digital Marketing Excellence tijdens Selligent Awards Benelux 2019

Selligent Marketing Cloud maakte gisteren tijdens Reconnect19, het jaarlijkse Selligent event, officieel de winnaars bekend van de Selligent Awards Benelux. Vijf merken werden bekroond voor hun gebruik van het Selligent marketingplatform voor het ontwikkelen, uitvoeren en beheren van succesvolle digitale marketingcampagnes. Er werden vijf categorieën gedefinieerd: Marketing Innovation, Exceptional Loyalty Program, Omnichannel Customer Experience, Artificial Intelligence Excellence en Consumer-First Marketing. De winnaars van 2019 in de Benelux zijn:
Marketing Innovation: Albert Heijn (met bureau Yourzine)
Albert Heijn ontwikkelde samen met het bureau Yourzine een decembercampagne, waarbij de meest loyale klanten wekelijks een e-mail met een gepersonaliseerde adventskalender ontvingen. De persoonlijke aanbiedingen werden automatisch toegevoegd aan hun bonuskaart, waardoor deze actie naadloos aansloot op de actuele aanbiedingen en deals. Dankzij de slimme inzet van het Selligent marketingplatform werden in een korte tijd bijna een miljoen e-mails en duizend landingspagina’s gerealiseerd, allen met gepersonaliseerde content.
Exceptional Loyalty Program: Hunkemöller (met marketingbureau Clever Strategy)
Hunkemöller werd erkend voor een succesvolle loyaliteitscampagne. Met behulp van marketingbureau Clever Strategy lanceerde Hunkemöller een campagne om trouwe leden aan te moedigen om hun shoptegoed te gebruiken en de winkel te bezoeken. Leden werden proactief herinnerd aan hun openstaande tegoed door middel van gepersonaliseerde e-mails, aangepast naar de grootte van het openstaande tegoed. De campagne leidde tot een toename van 33 procent in conversies in Nederland en een omzetstijging van 41 procent.
Omnichannel Customer Experience: KPN (met bureau Yourzine)
KPN werd geprezen voor haar campagne gericht op het minimaliseren van overstappers en wint voor het tweede jaar op rij de Omnichannel Customer Experience award. Samen met marketingpartner Yourzine ontwikkelde KPN een prognosemodel op basis van branche- en bedrijfsgegevens om klanttevredenheid te verbeteren en het aantal opzeggingen te verminderen. De ontwikkelde risicoprofielen, bestaande uit klanten die ontevreden zijn over hun huidige wifiservice, werden proactief benaderd met een KPN-tool om wifi in huis aanzienlijk te verbeteren. Deze aanpak reduceerde het aantal opzeggingen van klanten met de helft en verhoogde de klanttevredenheidsscore met 33 procent.
Artificial Intelligence Excellence: JBC (met bureau Dignify)
Belgische fashion retailer JBC nam de award voor Artificial Intelligence Excellence in ontvangst voor een datagestuurde campagne gericht op het verbeteren van de totale klantervaring. Samen met marketingbureau Dignify stuurde JBC consumenten geautomatiseerde en tevens gepersonaliseerde berichten om hen te informeren over nieuws, deals, events en aankomende aanbiedingen. Hierdoor zag JBC een aanzienlijke conversiestijging in nieuwsbriefontvangers en -lezers.
Consumer-First Marketing: Maxeda DIY – Brico (met bureau Rise + Shine)
Belgische Maxeda DIY’s Brico won een award voor zijn consumer-first marketing. Met behulp van het bureau Rise + Shine ontwikkelde Brico een campagne om nieuwsbriefaanmeldingen van klanten in de winkel aan te moedigen, gekoppeld aan digitale communicatie via een klantprofiel. Hierdoor sluit Brico’s omnichannelcontent en -ervaring naadloos op elkaar aan en bleef de campagne relevant gedurende het hele klanttraject. De campagne zorgde voor een registratietoename van 400 procent, een toename van 98.000 klantprofielen en drie keer zo hoge e-mail open rates.
De campagnes werden beoordeeld door een onafhankelijke jury die bestond uit gerenommeerde marketing- en business innovators uit heel Europa, waaronder de Nederlandse e-mailmarketingspecialist Jordie van Rijn. Beoordelingscriteria waren onder andere strategie, innovatie, uitvoering en de algehele prestaties en resultaten van de campagne.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.