Geplaatst door Nespressp

Nespresso breidt distributie- en recyclenetwerk uit door samenwerking met Picnic

Amsterdam, 12 november 2019 – Nespresso en Picnic kondigen vandaag een exclusieve samenwerking in Nederland aan, waarbij de koffie van Nespresso beschikbaar wordt via de bezorgservice van Picnic. Deze stap markeert een uitbreiding van het bestaande distributie- en recyclenetwerk van Nespresso en is het antwoord van het koffiemerk op veranderende klantverwachtingen. Verschillende klanten van Nespresso laten hun boodschappen al door Picnic leveren en dus is het voor deze groep relatief eenvoudig om daarbij ook Nespresso -koffie te laten bezorgen en gebruikte capsules in te leveren voor recycling. Vanaf vandaag kan iedereen Nespresso-koffie laten afleveren via de bezorgservice van Picnic.

De samenwerking tussen Nespresso en Picnic betekent voor Nespresso een nieuwe manier van bezorging van haar koffievariaties en een extra kanaal voor het inleveren van gebruikte capsules voor recycling-doeleinden. Al vanaf de introductie in Nederland in 1992 levert Nespresso haar producten rechtstreeks aan de Nederlandse consument en daardoor staat het merk in direct contact met haar klanten. Nespresso werkt hierbij met een eigen omnichannel netwerk, dat bestaat uit e-commerce (web, mobiel en app), de klantenservice (telefoon, e-mail, live chat) en de 18 Nespresso boutiques.

‘Wij zijn blij om vandaag onze samenwerking met Picnic aan te kondigen’, zegt Daniel Schneider, Managing Director van Nespresso in Nederland. ‘We spelen hiermee goed in op hedendaags aankoopgedrag en de wens van onze klanten om onze producten geleverd te krijgen en gebruikte capsules in te kunnen leveren’. Met deze samenwerking slaan beide bedrijven bovendien de handen ineen om de CO2-voetafdruk en de hoeveelheid afval te verminderen. ‘De hoeveelheid bezorgbusjes in woonwijken zal afnemen en we hopen de recycling van koffiecapsules nog makkelijker te maken voor onze klanten’, aldus Schneider.

Klantwensen, innovaties en duurzaamheid staan centraal
De samenwerking met Picnic past prima binnen de bestaande business-strategie van Nespresso. Deze strategie kenmerkt zich door het optimaal inspelen op veranderende klantverwachtingen. Daarbij wordt Nespresso gedreven door innovatie. Het bedrijf introduceert regelmatig nieuwe, duurzaam geteelde koffievariaties, machines met meer gebruiks-mogelijkheden en nieuwe diensten om haar klanten op de meest passende en duurzame wijze te bedienen.

‘Nespresso is een merk dat continu in beweging is, met een sterke focus op klantverwachtingen, innovaties en duurzaamheid’, aldus Daniel Schneider. Het is inmiddels al meer dan 25 jaar geleden dat Nespresso de koffiemarkt in Nederland betrad. ‘Nespresso heeft in al die jaren een volwassen positie op de koffiemarkt weten te bemachtigen, maar dat betekent niet dat wij stilzitten. Iedere dag weer trachten wij optimaal in te spelen op wat klanten van ons verwachten. Daar ontvangen wij goede reacties op, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Daarom zoeken wij altijd weer naar nieuwe oplossingen om te voldoen aan de veranderende behoeften van onze klanten’, aldus Schneider.

Klanten van Picnic vragen om Nespresso
‘Onze klanten vragen regelmatig om de levering van Nespresso-koffie’, aldus Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic. ‘Door deze samenwerking kunnen wij vanaf nu dus ook in onze fulfilment centers een van de meest gevraagde producten aan de bestelling toevoegen. Onze landelijke infrastructuur maakt het mogelijk dat wij nu ook met partijen als Nespresso een samenwerking kunnen aangaan. Wij zijn trots op het feit dat Nespresso ons heeft gevonden om haar eigen netwerk van het leveren van de koffievariaties, maar ook het innemen van gebruikte capsules, uit te breiden’.
Picnic doet overigens alleen de e-fulfilment (de logistieke verwerking) van de koffie en neemt de gebruikte capsules in. De feitelijke verkoop en de verkooptransacties gebeuren door Picnic namens Nespresso. Het koffiemerk start met het leveren van zes koffievariaties* via Picnic. Dit zijn de meest gedronken koffievariaties uit het totale assortiment van het koffiemerk. Na de introductieperiode wordt bekeken of het leveren van het aantal koffievariaties wordt uitgebreid.
*Espresso: Ristretto, Volluto, Arpeggio. Lungo: Linizio, Fortissio, Vivalto.