Industry Wire

Geplaatst door Provincie Noord Holland

Nieuw portaal voor elektrisch laden

De 4 grote steden (G4) en MRA-Elektrisch lanceren een nieuw portaal met realtime inzicht in het elektrisch laden in Nederland. Op de website evdata.nl laat de ontwikkeling en de actuele stand van het elektrisch laden in Nederland zien, gebaseerd op gegevens van meer dan 11.000 openbare laadpunten.
Met het portaal is de ontwikkeling van het elektrisch rijden op de voet te volgen én te sturen.

Openbare laadpalen

In het project MRA-Elektrisch werken 80 gemeenten en de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht sinds 2012 samen. Ze stimuleren elektrisch rijden onder meer door het plaatsen van publieke laadpalen. Binnen MRA-Elektrisch gaan gemeenten in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht nu een netwerk van openbare laadpalen opzetten. De G4-steden doen dat in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam. Al deze palen opgeteld vormen zeker 65% van alle openbare laadpalen in Nederland. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) bundelt en analyseert de data van deze palen. De uitkomsten van dit onderzoek staan vanaf 14 februari op evdata.nl en wordt elke maand vernieuwd.

Grote vraag naar laadgegevens
Naast de uitrol van het openbare laadpaalnetwerk laat de website ook het aantal unieke gebruikers van de laadpalen zien. Verder wordt getoond hoeveel kWh een paal verbruikt en hoeveel kWh per sessie wordt geladen. Hiermee komen de G4-steden en MRA-Elektrisch tegemoet aan de grote vraag naar actuele laadgegevens. Elektrisch rijden groeit sterk, zo blijkt uit de cijfers. Zo werd in 2017 maar liefst 19.075.529 kWh geladen, wat neerkomt op ruim 95 miljoen ‘schone’ kilometers. Dit is een groei van 24% ten opzichte van 2016.
Met de uitrol van een publiek laadnetwerk maken MRA-Elektrisch en de G4-steden serieus werk van de energietransitie, en zetten zij in op minder uitstoot van fossiele brandstoffen. De laadpalen worden goed gebruikt en leveren groene stroom, wat bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen en een betere luchtkwaliteit.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht