Nieuw raceconcept verovert langzaam Nederland met positioneringsbureau &Gagement

UTRECHT Het vlak voor corona gelanceerde Racesquare waar je een simulatie F1-race kunt rijden is met vijf filialen – twee gloednieuwe in 2022 – met een exponentiële groei bezig. Tijdens Oud en Nieuw voert het een rebranding door, waardoor het nog beter inspeelt op de verwachtingen van de racefanaten. Positionerings- en activatiebureau &Gagement hielp Racesquare met het tot leven brengen van dit verhaal. Niels Roodenburg (marketingdirecteur Racesquare) en Mart Roumen van (&Gagement) geven een kijkje onder de motorkap.
Het concept van Racesquare is simpel en ongelooflijk doeltreffend. In ruim een uur rijd je samen met je vrienden of collega’s live een heel Formule 1-weekend in de beste simulators die op dit moment op de markt zijn. Het is niet alleen een kwestie van wie het beste stuurt, maar ook de bandenstrategie, overleg via de boordradio, inspelen op veranderend weer en alle andere facetten die komen kijken bij het neerzetten van een goede race.
Niels Roodenburg licht toe: “In het begin twijfelden we nog een beetje welke doelgroep we nou het beste aan konden spreken. Het was nog wat ongericht. We gingen voor ‘8 tot 88’, door de populariteit van de sport en uiterst doeltreffende samenwerkingen met platforms als Priority (VodafoneZiggo) en RacingNews365 zagen we de bezoekers toestromen.
Na het openen van vier nieuwe locatie vonden we het tijd om een kleine pas op de plaats te maken en het concept tegen het licht te houden. We zochten contact met &Gagement, met hen maakten we een analyse welke doelgroep ons het beste past en hoe we een rol van betekenis in hun leven kunnen spelen.
“Achteraf klinkt het heel simpel”, zegt Mart Roumen die dit proces vanuit het positioneringsbureau begeleidde. Van de drie strategische rollen die we bespraken, zoals inzetten op gamers, onszelf neerzetten als Formule 1-experts of het vergroten en aanzetten van groepsdynamiek kozen we de laatste. “Als je die vrienden en collegagroepen tegen elkaar tekeer ziet gaan… Die verbeten glimlach als je ingehaald wordt door je boekhouder of je linksback. De euforie. De gesprekken na afloop. Dáár moesten we iets mee. Dáár kunnen we het verschil maken.”
Niels vult aan. “We zeggen nu altijd dat wij ervoor zorgen dat rivaliteit verbroedert. Wij zijn de uitdager van stoere vrienden- en collegagroepen. Alles wat we doen leggen we langs die meetlat. Dat betekent dat we een wauwgevoel nastreven als je binnen komt lopen, dat we boordradioteksten levensgroot op de wanden gedrukt hebben, een Formule 4-auto naar binnen hebben gereden in de locatie in Utrecht en nieuwe merkelementen hebben toegevoegd. Met dat hele nieuwe verhaal kunnen we ons nog beter onderscheiden in het aanbod van uitjes, en sterker nog: een onvervangbare plek krijgen in het leven van de groepen die ons bezoeken.”
Met een nieuwe website en de nieuwe pay-off ‘The battle is on!’, gaat Racesquare komend jaar multimediaal de harten van de Nederlandse groepen veroveren. De inzet is om meer dan 250.000 boekingen te schrijven eind 2023 en daarna hét alternatieve uitje voor alle groepen in Nederland te worden. Niels besluit. “Want zeg nou zelf. Je collega’s en vrienden zijn het knapst in de achteruitkijkspiegel.”
In januari viert Racesquare de rebranding op hun locatie in Utrecht. Happy Horizon boog zich over de nieuwe huisstijl en de website.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.