Geplaatst door Biocryptology

Nieuw wereldwijd wapen in strijd tegen identiteitsdiefstal

Amsterdam, 4 juni 2018 – Het van oorsprong Nederlands-Spaanse securitybedrijf Biocryptology lanceert vandaag in Amsterdam een nieuw wereldwijd platform dat met behulp van onder andere biometrie een eind maakt aan identiteitsfraude, wachtwoorden overbodig maakt en diefstal van gegevens onmogelijk maakt. Consumenten en bedrijven zijn nu nog dagelijks slachtoffer van hackers die daarmee wereldwijd miljoenen mensen duperen, met een miljardenschade tot gevolg. Acteur Antonio Banderas is een van de initiatiefnemers.

Biocryptology maakt onder andere gebruik van de vingerafdruk van de gebruiker en is daardoor niet te misbruiken voor identiteitsfraude, waardoor consumenten optimaal beveiligd zijn. Het gebruik van veiligere wachtwoorden levert slechts uitstel op, want hackers zijn uiteindelijk in staat om élk wachtwoord te kraken.

Veel bedrijven vertrouwen op de zogenaamde tweestapsverificatie, waarbij de gebruiker een code die hij per sms krijgt toegestuurd moet invullen. De legendarische ex-hacker Kevin Mitnick liet vorige maand echter zien hoe deze methode omzeild kan worden.

Uitrol
Biocryptology kan gebruikt worden voor veilige toegang tot websites, e-mail en apps, maar ook voor het doen van betalingen, het huren van een auto, toegang tot gebouwen en auto’s en het tekenen van officiële documenten.

De techniek zal daarom uitgerold worden naar bijvoorbeeld banken, verzekeringsmaatschappijen, hotels, telefoonbedrijven, autoverhuurders, online goksites en webwinkels. Doordat een bank zijn identiteit in het verleden al heeft gecontroleerd, kan een consument zich bij bijvoorbeeld een autoverhuurder die aangesloten is bij het platform identificeren met behulp van slechts een vingerafdruk via de eigen mobiele telefoon.

Bevrijden van wachtwoorden
“We zijn erg trots dat we een veilige en allround toegangsmethode hebben gecreëerd om jezelf te bevrijden van onder andere het gebruik van wachtwoorden en gebruikersnamen”, aldus Ted Oorbals, CEO van Biocryptology. “Voor veel consumenten en bedrijven moet het een opluchting zijn verlost te worden van het gebruik van wachtwoorden en gebruikersnamen. Het is niet alleen een voortdurende bron van irritatie tijdens het gebruik, maar vooral ook een groot veiligheidsrisico op het moment dat criminelen er mee aan de haal gaan.”

Oorbals vervolgt: “De eindgebruiker heeft de beschikking over de app of een klein apparaatje waarmee hij zich met een vingerafdruk kan identificeren, zonder dat er nog langer wachtwoorden, gebruikersnamen, identiteitspapieren of sleutels nodig zijn. Omdat de vingerafdruk en informatie waarmee een identiteit gecreëerd kan worden niet in ons systeem staan, kan er geen identiteitsfraude via het platform plaatsvinden.” Daarnaast heeft Biocryptology geen inzicht in het gebruik en het profiel van consument, volgt het ze niet en stelt het geen profielen van ze samen.

Ontwikkeling
De afgelopen twee jaar werkte een internationaal team van 35 man vanuit Madrid aan de ontwikkeling van de app en hardware om fysieke en online locaties mee te beveiligen. De app maakt onder andere gebruik van de vingerafdrukscanner waar inmiddels vrijwel elke mobiele telefoon over beschikt.

In totaal nam de ontwikkeling van Biocryptology vele jaren in beslag. Met de opgedane kennis is gedurende de laatste twee jaar het Biocryptology-platform ontwikkeld met een eigen app en hardware. De hardware wordt gemaakt door Foxconn European Manufacturing Services in Tjechië. In totaal werd meer dan twintig miljoen euro geïnvesteerd in Biocryptology, hoofdzakelijk opgebracht door de in Spanje woonachtige Friese investeerder Klaas Zwart, voormalig eigenaar van Petroline Systems.

Launching customers
Inmiddels hebben vijftien bedrijven uit de Fortune 500 aangegeven interesse te hebben in een samenwerking met Biocryptology. Ook met enkele tientallen Europese bedrijven is overeenstemming bereikt om het platform voor hun klanten beschikbaar te stellen. E-commerceplatform Magnolia biedt standaard een plugin aan waardoor gebruikers Biocryptology in hun webshop kunnen integreren.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie ervaren meer dan 17 miljoen mensen in de VS elk jaar een vorm van identiteitsdiefstal. Dit omvat activiteiten zoals frauduleuze creditcardtransacties of persoonlijke gegevens die worden gebruikt om ongeautoriseerde accounts te openen. Google zegt dat hackers elke week bijna 250.000 webinlogs stelen.

Hulp aan slachtoffers
Identiteitsfraude en -diefstal worden nog steeds in de eerste plaats beschouwd als een financieel probleem, het kostte de banken in 2016 zes miljard dollar. Maar het probleem reikt veel verder en vernietigt dagelijks de levens van vele slachtoffers. Voor het eerst hebben nu ook financiële instellingen via Biocryptology toegang tot een dienst die alle soorten identiteitsfraude elimineert. Oorbals: “Biocryptology is het eerste bedrijf dat een totaaloplossing biedt aan de consument en daarmee tegelijkerlijk een oplossing biedt aan het bedrijfsleven, waar de consument klant is.”

Biocryptology wil consumenten aanmoedigen zélf over de eigen identiteit te beschikken en niet langer afhankelijk te zijn van inlognamen en wachtwoorden. Daarnaast ziet het bedrijf het als zijn plicht om ook de slachtoffers van identiteitsfraude en -diefstal daadwerkelijk te ondersteunen. Het bedrijf gaat daarom in alle landen waar het commercieel actief is goede doelen ondersteunen, die deze slachtoffers helpen. Niet alleen met geld, maar ook met kennis en juridische bijstand.

Antonio Banderas
Behalve miljoenen consumenten en bedrijven zijn jaarlijks ook veel beroemdheden het slachtoffer van identiteitsfraude. Criminelen gaan dan bijvoorbeeld aan de haal met inloggegevens van e-mail, social media of hun iCloud, waardoor gevoelige gegevens en privéfoto’s openbaar worden, of hackers de identiteit van de beroemdheid overnemen. Ook hierbij wordt veel schade aangericht. De bekende filmacteur Antonio Banderas is om die reden investeerder en ambassadeur van Biocryptology geworden.

GDPR
Biocryptology voldoet aan de nieuwe, strenge eisen die de Europese privacyverordening GDPR stelt aan databescherming. Het securitybedrijf beschikt over de hoogst haalbare certificeringen, waaronder een ISO-certificering speciaal voor security.

Acteur Antonio Banderas is een van de initiatiefnemers van het nieuwe wereldwijde platform Biocryptology. Volgens Banderas, momenteel ondermeer vertolker van Pablo Picasso in de Genius-serie op National Geographic, is ID-fraude één van de grootste problemen van deze tijd.