Nieuwe Google Tag Manager Certificatie

Google heeft de eerste nieuwe Nederlandse Google Tag Management accreditaties bekendgemaakt. Deze GTM Certified Partners zijn specifiek gecontroleerd en goedgekeurd door Google om ondersteuning te bieden voor Google Tag Manager (GTM). De strengere beoordeling moet het kaf van het koren scheiden op het gebied van ondersteuning voor taggen en gegevensbeheer.
Tag management heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Uit recent onderzoek van Oogst, een van de eerste Nederlandse geaccrediteerde bureaus, is gebleken dat het gebruik van Google Tag Manager (GTM) onder Twinkle 100 bedrijven sinds 2014 is verdrievoudigd naar 47%. De gratis Google Tag Manager is op dit moment veruit marktleider. Andere aanbieders zijn onder andere het Nederlandse Relay42, Adobe en Taelium.
Tag management
Tagging is het plaatsen van stukjes code op internetpagina’s die er onder andere voor zorgen dat je verkeer en bezoekersgedrag kunt meten, inzicht kunt krijgen in het effect van online advertenties en sociale kanalen, remarketing en doelgroep targeting kunt gebruiken en je site kunt testen en verbeteren. Het is onmisbaar voor internet marketeers maar het aantal tags kan behoorlijk oplopen en toevoegen is foutgevoelig. Het kan de snelheid van je website vertragen en vraagt veel geduld van marketeers en IT.
Een Tag Management Systeem maakt het mogelijk om snel en kostenefficiënt tags op de website te plaatsen en bij te werken, zonder tussenkomst van anderen en zonder vertraging van andere bedrijfsprocessen.
De accreditatie
De nieuwe accreditatieprocedure vervangt de oude versie en bestaat onder andere uit een actieve Google Analytics Certified Partner status, een examen en indienen van een casus. Nieuwe certificaathouders zijn in staat om te adviseren over deze vaak complexe materie. Certificaathouders zijn te herkennen aan de speciaal voor dit doel ontworpen badge.
Over Oogst
Oogst is een online marketingbureau dat bedrijven ondersteunt bij het optimaal inzetten van eigen en betaalde media en geavanceerde web analytics. Oogst is door lezers van het blad Emerce uitgeroepen tot het beste Search bureau en het beste Data & Analytics bureau van 2015. Oogst is een van de eerste Nederlandse GTM Certified Partners.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.