Geplaatst door HelloLaw

Nieuwe Nederlandse legaltech-startup helpt consument juridische problemen simpel en efficiënt op te lossen

MAASTRICHT – Nederland is een nieuwe legaltech-startup rijker. Vandaag lanceert HelloLaw een virtueel advocatenkantoor waar consumenten en het MKB simpel en efficiënt juridisch advies van de hoogste kwaliteit kunnen krijgen voor een vast, laag bedrag per jaar. Vanuit Maastricht werkt een team van 42 man, waaronder 25 juristen, aan de inhoud. In Keulen opereert een team van 25 aan de technische en zakelijke kant van de startup.
“Recht draait om mensen”
“Bij HelloLaw vinden wij dat het recht om mensen draait, niet om wet- en regelgeving,” zegt Moritz Delbrück, CEO van HelloLaw. “Als je tegen een juridisch probleem aanloopt, roept dat allerlei, soms heftige, emoties op: woede, frustratie, verdriet, onzekerheid. Doordat wij een praktische oplossing bieden kunnen we simpel en efficiënt de angel uit een juridisch probleem halen. Dat hoeft niet altijd op een heel ingewikkelde manier, want niet alle contracten en juridische diensten zitten zo gecompliceerd in elkaar als een advocaat je wilt doen geloven.”
Vast bedrag voor hoogste kwaliteit
Voor leden biedt HelloLaw toegang tot juridisch advies van de hoogste kwaliteit, bijvoorbeeld over arbeidsrecht, familierecht, huurrecht of bij letselschade, voor een vast laag bedrag per jaar. Ook krijgen zij exclusief toegang tot services, zoals een quick check, waardoor het lid vooraf inzicht heeft in de kosten, mogelijkheden en slagingskans van een procedure. Bijzonder in de aanpak van HelloLaw is dat de focus ligt op het voorkomen van problemen, in tegenstelling tot bij rechtsbijstandverzekeringen die pas te hulp schieten als er al een probleem is.
Gratis advies bij eenvoudige vragen
Bij het eerste contactmoment biedt HelloLaw gratis advies voor consumenten en bedrijven op eenvoudige juridische vragen. Online kunnen bezoekers putten uit een juridische database met 14.000 artikelen en voorbeelddocumenten. Wie een advocaat nodig heeft, kan middels een online marktplaats de juiste selecteren en inhuren, met korting tot 15 procent op uurtarieven en speciale ledenkortingen tot wel 50 procent.
13.600 leden
HelloLaw heeft bij zijn start 13.600 leden van Jurofoon overgenomen. Waar voorheen consumenten te woord werden gestaan via een betaald telefoonnummer, gaat dat voortaan via een gratis nummer. Ook zijn de openingstijden verruimd: ook in de avonduren en op zaterdag is HelloLaw bereikbaar. Advocaten kunnen zich tevens aansluiten bij HelloLaw om de leden te helpen bij complexe juridische vraagstukken.
Juridische dienstverlening via WhatsApp
HelloLaw is meer dan alleen een virtueel advocatenkantoor. Vanaf de start wordt digitale juridische dienstverlening aangeboden via diverse online communicatiekanalen, zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Twitter. In de nabije toekomst kijkt HelloLaw naar kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) als dé manier om consumenten en ondernemers van eenvoudig advies te voorzien.
Intelligente chatbots
“Een intelligente chatbot is prima in staat een deel van het mensenwerk te ondersteunen, met name op vragen over regelgeving. Zo kunnen wij direct antwoord op juridische vragen garanderen, waar en wanneer je maar wilt. Bij juridisch advies blijft altijd de menselijke factor aanwezig. Wij geloven dat een combinatie van technisch vernuft en empathische juristen de toekomst heeft”, aldus Fleur Kapiteijn, juriste en COO van HelloLaw.