Geplaatst door Flipchat

Een nieuwe taal leren tijdens het WhatsAppen: Oscar (29) en Jente (24) maken nieuwe app

Rotterdam, 16-05-2024 – Een nieuwe taal leren terwijl je aan het chatten bent met je vrienden of familie. Het zal voor veel mensen als muziek in de oren klinken. Dat dacht ook Oscar Schyns. Daarom bedacht hij een app die dit mogelijk maakt.

Al jarenlang frustreert Oscar Schyns zich over de manier waarop talen worden aangeleerd op school. “De nadruk in het talenonderwijs ligt naar mijn mening te veel op grammatica en te weinig op praktische oefening”, aldus Oscar. Zelf werd hij tweetalig opgevoed, en hij merkte dat je gemakkelijker een taal leert wanneer dit spelenderwijs gaat.

Na het observeren van leeftijdsgenoten die uren per week op WhatsApp zitten, besloot Oscar dat chatten dé perfecte manier is om een nieuwe taal te leren. Daarom bundelde hij zijn krachten met informaticastudent Jente de Waart. Samen creëerden zij Flipchat, een Flutter app voor zowel iOS als Android. Door talen leren te koppelen aan chatten, hopen ze dat Flipchat minder als een taak aanvoelt, zoals DuoLingo voor sommige gebruikers.

Lokale Web WhatsApp client

Met Flipchat kunnen gebruikers berichten naar vrienden sturen, deze berichten worden met on-device AI-modellen vertaald naar de taal die ze willen leren. Voor gesprekspartners uit WhatsApp zal de chat er als gebruikelijk uitzien. Als gebruikers een bericht niet begrijpen, kunnen ze erop tikken en wordt het bericht weer vertaald naar de taal die ze hebben getypt. Om het leerproces te versnellen kunnen ze ook typen in de taal die ze willen leren, waarna het bericht naar het Nederlands wordt terugvertaald. Door vanuit je telefoon een soort web WhatsApp Client te runnen is Flipchat volledig gesynchroniseerd met Whatsapp. Deze integratie betekent dat gebruikers hun bestaande WhatsApp gesprekken kunnen voortzetten via Flipchat, met behoud van dezelfde end-to-end-encryptie. De combinatie van de Web WhatsApp client op je device en on-device vertalingen biedt de mogelijkheid je data volledig privé te houden. Over hoe het komt dat Flipchat een van de weinige apps is die geïntegreerd is met WhatsApp is Oscar duidelijk: “Jente is gewoon een erg goede programmeur, we hebben nog niet een andere telefonische app gevonden die lokaal een Web WhatsApp client runt”.

Met de Europese Digital Markets Act en de Digital Service Act wordt integratie tussen onder andere chat apps de toekomst. Toch vertelt Jente dat de integratie van Flipchat net iets anders werkt: ‘Doordat we een Web WhatsApp client hebben, hoeven gebruikers geen nieuw gesprek te starten met een ander account, maar kunnen ze hun WhatsApp-gesprek voortzetten vanuit Flipchat.’

Voortdurende innovatie

Met een duidelijke visie voor de toekomst, streven Jente en Oscar naar voortdurende innovatie. “We hebben onder andere plannen om in de toekomst audio-ondersteuning toe te voegen aan de app en op maat gemaakte taallessen aan te bieden”, aldus Oscar. “Daarnaast staat er een webversie van Flipchat gepland voor 2025.”

Als start-up beschikken Jente en Oscar over beperkte middelen, maar hun uitgebreide netwerk van taalgeïnteresseerden en nauwe samenwerkingen met andere start-ups, bieden hen waardevolle feedback en ondersteuning.

Het doel van Flipchat is duidelijk: het leren van nieuwe talen zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk maken voor iedereen. Hoewel er nog veel werk te verzetten is, kijken de oprichters vol vertrouwen uit naar de toekomst van Flipchat.