Nieuwkomer Booking.com bestormt Instagram Top 100, bol.com pakt nummer 1 positie terug

Een nieuwe ronde voor de Nederlandse Instagram Top 100! Welke merken hebben dit derde kwartaal een plekje weten te bemachtigen in de lijst? Social media bureau Somention maakt de klassering van de 100 meest invloedrijke merken op Instagram van Q3 bekend. Het onderzoek is gehouden onder Nederlandse- en internationale merken met een Nederlands Instagram account. Het onderzoek focust zich op de meest populaire Instagram accounts, gemeten op engagement rate in combinatie met het aantal volgers.
Dit kwartaal kent een nieuwe top 3 met opvallende nieuwkomers. Waar de Efteling in Q2 nog bovenaan stond, moeten zij nu genoegen nemen met een 3e plek. Bol.com neemt de vertrouwde koppositie weer over. Maar de grootste winnaar van dit kwartaal: Booking.com! Met een stijging van 27 plekken is Booking.com de meest verrassende nieuwkomer in de top 3. En terecht! Met heerlijke vakantie content en kwalitatief hoogstaand community management (in vrijwel alle talen), weet Booking.com de juiste snaar te raken bij haar volgers.
Beste 20 Instagram accounts Q3 in 2021
- @bol_com
- @bookincom
- @efteling
- @theoceancleanup
- @unilever
- @annefrankhouse_official
- @giethoorn_village
- @vangoghmuseum
- @netflixnl
- @walibihollandofficial
- @rijksmuseum
- @lowlands_fest
- @shell
- @videolandonline
- @wondr.experience
- @gemeenteamsterdam
- @schorembarbier
- @hunkemoller
- @coolblue
- @visitkeukenhof
De volledige lijst van de Instagram Top 100 is hier te bekijken.
Instagram Top 100
De Instagram Top 100 is samengesteld op basis van onafhankelijk onderzoek door social media bureau Somention. De meest succesvolle Nederlandse- en internationale merken met een Nederlands account op Instagram, zijn beoordeeld op basis van het aantal volgers, aantal likes, aantal comments en de engagement rate*. Ieder kwartaal zijn de merken die op al deze punten gemiddeld het best scoren terug te vinden in de Instagram Top 100. Aan het einde van het jaar zal de lijst met de meest succesvolle merken op Instagram over heel 2021 bekend gemaakt worden.
*Engagement Rate is als volgt berekend: het aantal reacties en likes per post gedeeld door het aantal volgers. Om een betrouwbare Engagement Rate te krijgen zijn alleen accounts meegenomen met meer dan 5.000 volgers. Uitgesloten zijn (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, sportclubs en verenigingen. Daarnaast zijn accounts met een 18+ instelling (zoals die van alcoholhoudende dranken en een aantal loterijen) uitgesloten i.v.m. settings van Instagram.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.