De nieuwste innovaties rondom Live Events tijdens het Cross Media Café

Op dinsdag 10 februari organiseert iMMovator in de Amsterdam ArenA een Cross Media Café over de laatste innovaties rondom Live Events. Tijdens deze (gratis te bezoeken) vakbijeenkomst wordt er in een serie van korte presentaties door ondernemers en onderzoekers inzicht gegeven in de media innovaties rond live evenementen. Zo wordt er ingegaan op het gebruik van data, video en virtual reality. Het doel van de Cross Media Cafés is om innovatie in de media en evenementenbranche te stimuleren door kennis te delen en professionals met elkaar in contact te brengen.
Innovaties in het stadion
Peter Rovers, Manager Marketing, Media, Merchandising & Business Development bij PSV Eindhoven houdt tijdens het Cross Media Café een presentatie over het ‘Connected Stadium’, een service waarbij draadloos internet, online media, een nieuwe PSV app en digitale diensten bij elkaar samenkomen. Ontwikkeld in samenwerking met The Capitals en UPC is dit een primeur voor Nederland. Ook de innovaties in de Amsterdam Arena komen aan bod. TNO en EMansion presenteren het samenwerkingproject met o.a. de BBC, de ArenA, diverse operators en distributie partijen. Paul Valk (TNO) presenteert de innovaties die onderdeel zijn van projectresultaten in 2014 en blikt vooruit naar toekomstige ontwikkelingen. Ramon Luijten van EMansion zal ingaan op de innovaties die EMansion met TNO wil gaan toepassen.
Video en Virtual Reality
Video en Virtual Reality bieden evenementen mogelijkheden om de beleving te verrijken of om het bereik van het event te vergroten. Jasper de Valk, Industry Manager Google Nederland presenteert Google Cardboard waarmee je op eenvoudige manier virtual reality kan meemaken. Tijdens het TEDxAmsterdam congres afgelopen november werd zo in samenwerking met yellowBird gezorgd voor een live VR video verslag van de bijeenkomst. Jan Albert Jager, Chief Business Development Officer at yellowBird gaat verder in op de immersive beleving van live events door middel van surround video. Meer virtual reality komt aan bod in de presentatie van Prographics en AviDrome. Zij werkten samen om tijdens de Voice of Holland live shows augmented reality toe te voegen aan de registratie, wat voor een spectaculaire indruk zorgde.
Daarnaast zijn er presentaties van:
- Livescope (van Mojo), een nieuwe site met nieuws over innovaties in de event industrie
- Foove, een start up die op basis van data uit de dance wereld nieuwe diensten aan bezoekers wil aanbieden
- ESLGaming, over de totaal nieuwe markt rond live game toernooien
- Veejays.com, de grootste club van live video performers in Nederland
- Tinker imagineers, over het vormgeven van ervaringen voor publiek op een locatie als een museum of attractiepark.
Na het plenaire programma is er een netwerkborrel om in contact te komen met professionals uit de media en de evenementen industrie. Aanmelding is gratis via de website van iMMovator. Hier is ook meer informatie te vinden over het programma.
Over iMMovator
iMMovator Cross Media Network heeft als doel het stimuleren van innovatie binnen de (cross) media sector. iMMovator wordt ondersteund door overheid en bedrijfsleven en heeft een sterk netwerk in de Cross Media sector van ruim 8.500 leden. iMMovator is onder andere initiatiefnemer van de Cross Media Monitor, netwerk/kennisbijeenkomsten als de Cross Media Cafés, Media Future Week en het Mediapark Jaarcongres en sector ondersteunende projecten als Growing Games, HbbTV Forum Nederland en het ketenoverleg Digitale TV.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.