Noord-Brabant al vijf jaar de groeimotor voor Picnic

Breda, 30 augustus 2023 – Picnic viert deze zomer het vijfjarig jubileum in Noord-Brabant. De online supermarkt startte in 2018 met bezorging in de provincie en bezorgt er inmiddels bij bijna 200.000 huishoudens de boodschappen gratis aan huis. Brabant is de provincie met de hoogste ‘Picnic-dichtheid’ en daarmee een belangrijke factor in de groei van de online supermarkt in Nederland. Picnic bezorgt in alle grote Brabantse steden en in een flink aantal plaatsen daar omheen.
Websuper Picnic heeft in Eindhoven de meeste klanten. In de afgelopen jaren legden de bezorgers meer dan één miljoen kilometers af in de lichtstad. Klik op de foto om het rechtenvrije beeld in hoge resolutie te downloaden.
De cijfers liegen er dan ook niet om. De bijna 600 Brabantse bezorgers legden in vijf jaar tijd in 200 elektrische bezorgwagentjes bijna vijf miljoen kilometer. Tijdens bijna 350.000 ritjes werd in totaal 57 miljoen kilo boodschappen bij klanten thuis afgeleverd. Eindhoven is de stad met de meeste klanten, gevolgd door Tilburg en Breda. Eindhoven is de enige stad waar de bezorgers meer dan één miljoen kilometers aflegden. De bezorger met de meeste bezorgingen in Brabant rijdt rond in Eindhoven en belde in totaal ruim 19.000 keer bij klanten aan, om daarmee ongeveer 266.000 kilogram gesleep aan boodschappen te besparen.
Distributiecentrum in Eindhoven
Dankzij de opening van het distributiecentrum in Eindhoven kon Picnic medio 2018 vrijwel tegelijk starten met bezorgen in Tilburg, Breda, Helmond, Den Bosch en natuurlijk Eindhoven. Enkele jaren later volgden Roosendaal, Oss en Kaatsheuvel, net als een groot aantal aangrenzende plaatsen rond deze steden. “We hebben de Brabanders veel ritjes naar de supermarkt bespaard. Dat is fijn voor onze klanten, maar natuurlijk ook goed voor het milieu”, zegt Picnic-medeoprichter Michiel Muller.
De websuper is uitgegroeid tot een belangrijke werkgever in de provincie. Het duurzame imago speelt een rol bij de aantrekkingskracht van Picnic als werkgever, volgens Muller. “We rijden 100 procent elektrisch en voorkomen voedselverspilling. Duurzaamheid zit in ons DNA en dat spreekt mensen aan. Niet alleen klanten, maar ook potentiële medewerkers.”
Worstenbroodjes populair
Wat opvalt aan de boodschappenmandjes van de Brabanders is dat ze vaak kiezen voor lokale producten. Zo wordt er ten opzichte van de rest van Nederland in Noord-Brabant opvallend vaak pils van Bavaria besteld, op de voet gevolgd door de worstenbroodjes van Bakkerij Keilekker. Ook de oer-Brabantse witte koek van De Maro is populair.
Muller is trots op wat Picnic de afgelopen vijf jaar heeft bereikt in Noord-Brabant. “We zijn in acht van de tien grootste gemeenten in de provincie vertegenwoordigd en bereiken zo’n drie kwart van alle huishoudens in Noord-Brabant. Heel veel Brabanders vertrouwen al jaren op de Picnic-wagentjes die regelmatig langsrijden met verse producten. Met ook nog een groot distributiecentrum in Eindhoven is Noord-Brabant de afgelopen jaren uitgegroeid tot een zeer belangrijke provincie voor ons.”
Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.