Nordic opgezette KOL-campagne zorgde ervoor dat elektrisch voertuigmerk Polestar 56% meer merkoverweging kreeg in China

Een “social first” strategie en door lokale KOL (Key Opinion Leader) gegenereerde content stelde het Zweedse elektrische automerk Polestar in staat om door de ruis in China te komen en zo een toename van 56% in merkoverweging binnen het blootgestelde publiek te bereiken met hun campagne voor de Polestar 2”.
China is ’s werelds grootste nieuwe energiemarkt en heeft al een lagere drempel om een EV te kopen, daarom is het dus minder noodzaak om te communiceren over het kiezen voor elektrisch rijden. Daarom koos Polestar ervoor zich te positioneren als een herkenbaar en favoriet merk dat bekend staat om zijn design, duurzaamheid en technologie.
Om door ruis te komen en zich te onderscheiden van de concurrentie besloot Polestar te kiezen voor door KOL’s gegenereerde content op maat die een doelgroep bereikt die open staat voor de merkwaarden van Polestar. Op basis van een origineel idee van Acne (voor Europa en de VS), ontwikkelde Verizon Media het campagneconcept “Another Me” specifiek voor het Chinese Polestar doelpubliek.
Om de verschillende doelstellingen te bereiken was er onboarding voor verschillende groepen KOL’s. Het belangrijkste doel van de campagne was de merkbekendheid vergroten. Dit werd gerealiseerd door drie belangrijke KOL’s te vragen om de makers van de belangrijkste content te worden. Kunstenaar en ontwerper Xu Fengli en celebrity Ouyang Nana produceerden elk een video die werd gedistribueerd op verschillende Chinese sociale mediaplatforms, zoals Weibo, WeChat, Tiktok, enz. Men’s Health en Chen Yibing ontwikkelde samen een Weibo post met beelden die zich richten op een duurzame levensstijl. Elk onderdeel diende als hero content die paste bij het merkconcept zonder dat productpresentatie een noodzakelijk onderdeel van het verhaal was.
Ondertussen werden andere KOL’s uit de auto- en tech-verticals uitgenodigd om als sub-content creators op te treden. Ze reden in de auto, deelden hun rijervaring en toonden het product in hun eigen tone of voice.
Door de KOL’s in staat te stellen te communiceren op een manier die bij hen past en toch in harmonie is met het merkconcept, werd elk stukje content een sterk persoonlijk verhaal. Dit zorgde voor veel verschillende maar authentieke inzichten in het Polestar merk en product en zorgde voor veel engagement bij het publiek.
De content werd door Amplify 360 gezamenlijk geproduceerd door Verizon Media en hun Chinese team. Deze orkestreerden en distribueerden de campagne vanuit Kopenhagen en Stockholm. Er werd een nauwgezet wekelijks distributieplan ontwikkeld dat een constante stroom van brand story key assets bood, ondersteund door 1-2 stukken sub-content waarin de auto zelf te zien was gedurende een campagneperiode van 5 weken. De campagne genereerde een stijging van 56% in merkoverweging.
“Door KOL’s uit verschillende verticals te onboarden in een mix van hero en sub-content zijn we erin geslaagd om zowel onze merkwaarden als producteigenschappen te communiceren en zo te voldoen aan de doelstellingen van zowel ons hoofdkantoor als ons lokale verkoopteam,” legt Emma Knutsson, Global storytelling strateeg bij Polestar uit en vervolgt; “De door KOL gecreëerde content bereikte hogere cijfers dan de benchmarks voor bedrijven op deze platforms. Het leverde ons het bewijs dat we op een geloofwaardige en boeiende manier contact hadden met het publiek. In vergelijking met andere campagnes zagen we een toename van het aantal bezoekers, wat ook zorgde voor een aanzienlijke toename van de aandacht voor het merk na de campagne.”
Jesper Laumand, Managing Director van Verizon Media Nordics-advertenties; “Onze samenwerking met Polestar is een uitstekend voorbeeld van het enorme bereik en de impact die adverteerders kunnen bereiken door middel van zorgvuldig op elkaar afgestemde campagnes met Amplify 360 van Verizon Media. Met Kopenhagen en Stockholm als hubs had Polestar één aanspreekpunt voor de hele campagne, wat zorgde voor een vlotte doorstroming van informatie, wederzijds begrip, mediasynergie, beter risicobeheer en werken aan een gemeenschappelijk doel – fundamentele componenten voor elke grote wereldwijde campagne,” concludeert hij.
De Polestar #Another Me campagne liep van 28 oktober tot 3 december 2020.
####
Over Polestar
Polestar is het onafhankelijke Zweedse premium elektrische performance automerk opgericht door Volvo Cars en Geely Holding. Polestar, opgericht in 2017, heeft specifieke technologische en technische synergiën met Volvo Cars en kan daardoor aanzienlijke schaalvoordelen benutten. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Göteborg, Zweden, en haar voertuigen zijn beschikbaar en op de weg in tien wereldwijde markten in Europa, Noord-Amerika, en in China. In 2021 breidt Polestar uit naar acht nieuwe markten in Europa en Azië-Pacific.
Polestar is fabrikant van twee elektrische sportwagens. De Polestar 1 is een elektrische hybride GT geproduceerd in kleine aantallen met een koolstofvezel carrosserie, 609 pk, 1.000 Nm en een bereik van 124 km (WLTP) – is het de langste van alle hybride auto’s ter wereld. De Polestar 2 elektrische fastback is de eerste volledig elektrische auto die in grote aantallen wordt geproduceerd door het bedrijf. Het Polestar 2 modelaanbod bestaat uit drie varianten met een combinatie van batterijen met een lange en een standaard actieradius tot 78 kWh, en aandrijflijnen met dubbele en enkele motor met maar liefst 300 kW / 408 pk en 660 Nm.
In de toekomst zal de Polestar 3 elektrische performance SUV deel uitmaken van het portfolio, evenals de Precept – een ontwerpstudie voertuig dat wordt uitgebracht in 2020 en waarvan de productie is gepland. Precept etaleert de toekomstvisie van het merk op het gebied van duurzaamheid, digitale technologie en design.
Over Verizon Media
Verizon Media is een divisie van Verizon Communications, Inc., en biedt een vertrouwd media-ecosysteem van premium merken zoals Yahoo en TechCrunch om mensen te helpen op de hoogte en vermaakt te blijven, om te communiceren en transacties uit te voeren, terwijl ze nieuwe manieren creëren voor adverteerders en mediapartners om in contact te komen. Van XR-ervaringen tot reclame- en contenttechnologie, Verizon Media is een broedplaats van innovatie en zorgt voor een revolutie in de volgende generatie contentcreatie in een 5G-wereld.
In Scandinavië heeft Verizon Media zijn wortels in GoViral, dat in 2005 werd opgericht. In 2011 werd GoViral overgenomen door AOL en werkte het onder het merk Be On. In 2017 fuseerde AOL met Yahoo onder het overkoepelende merk, Eed, dat begin 2019 werd omgedoopt tot Verizon Media. In Scandinavië en Nederland wordt Verizon Media geleid door Jesper Laumand, Managing Director, Scandinavië & Nederland. Verizon Media heeft zowel lokale als wereldwijde campagnes georkestreerd en gedistribueerd voor merken als B&O, Momondo, Spies, VELUX, UBER, P&G en Ørsted. Lees meer over Verizon Media op verizonmedia.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.