Industry Wire

Geplaatst door NXTBIZZ

NXTBIZZ wil lekkende geldkraan bij investeerders in start-ups repareren

Negentig procent van alle start-ups in Nederland faalt. Daardoor blijven elk jaar ook veel investeerders in nieuwe ondernemingen met lege handen achter. In veel gevallen onnodig, vinden Jeroen Verbrugge en Peter van den Dool. De twee ervaren ondernemers hebben zich verenigd in NXTBIZZ, dat start-ups begeleidt in het belang van investeerders. ‘Er lekt nu heel veel investeringsgeld weg dat met een betere support prima had kunnen renderen.’

In de groeiende economie zijn start-ups booming. Nieuwe bedrijven dragen in belangrijke mate bij aan de innovatiekracht van de Nederlandse economie. Door de populariteit van start-ups en de lage bankrente worden ook veel investeerders verleid geld te steken in nieuwe ondernemingen. Toch komen er elk jaar maar weinig succesvolle initiatieven bovendrijven. Een onderzoek van de Rabobank schat hun aantal op hooguit veertig per jaar.  Ook het Amerikaanse businessmagazine Forbes ziet dat 90% van de start-ups zich niet ontwikkelt tot scale-up.

Dezelfde factoren

‘Die cijfers zijn in Nederland vermoedelijk niet anders. En ook hier zijn het vaak dezelfde factoren: er is geen markt voor het product of de dienst, het businessmodel klopt niet of er is geen goed team om er een scale-up van te maken’, concludeert Jeroen Verbrugge. Hij is naast zijn rol in NXTBIZZ creative/managing director van FLEX/design, een internationaal opererend industrieel ontwerpbureau. Als gastdocent op design academies is Jeroen Verbrugge al langer actief om kennis over te dragen.

Compagnon Peter van den Dool is voormalig partner in een internationaal agroconcern , marktleider in groeilicht voor de glastuinbouw. Als coach van familiebedrijven legt hij zich nu onder meer toe op de persoonlijke ontwikkeling van sleutelfiguren in ondernemingen. Als NXTBIZZ gaat het duo start-ups begeleiden om de (met name financiële) belangen van investeerders veilig te stellen. Die investerende partijen zijn vaak vermogende families of informal investors.

De support van NXTBIZZ gaat verder dan de basics, zoals een analyse van marktpotentie of de technische haalbaarheid en het businessmodel. Peter van den Dool: ‘We kijken ook kritisch naar de personen achter het bedrijf. Dat start al met een psychologisch onderzoek in de selectieronde. Een idee bedenken is iets anders als succesvol ondernemer worden. Dan komt het aan op persoonlijke en teamcompetenties.’

Eigen model

Verbrugge en Van den Dool werken met een eigen model, waarin de begeleiding van start-ups wordt afgestemd op de drie kernthema’s voor groeiende ondernemingen: product, persoon en proces. Het model draagt bij aan een evenwichtige ontwikkeling van de drie thema’s. Doelstelling is om te werken in opdracht van financiers, maar ook kunnen beiden investeerders zoeken voor start-ups. Opvallend detail is dat NXTBIZZ bereid is zélf financieel deel te nemen in veelbelovende initiatieven.

De twee gaan vooral bedrijven begeleiden in de markten waarmee veel affiniteit bestaat, zoals consumentenproducten (analoog, digitaal en connected) en professionele (agro)technische producten. Indien nodig kan NXTBIZZ ook gespecialiseerde relaties inschakelen voor marketing, juridische en financiële zaken.

Meer informatie: nxtbizz.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht