Geplaatst door Fujitsu

Offline winkels maken onvoldoende gebruik van digitale toepassingen

Maarssen, 6 maart 2017 – Conventionele, offline retailers hebben nog steeds moeite om digitale instrumenten handig in te zetten voor het aanzwengelen van de sales. De nieuwste versie van de Retail Engagement Analytics (REA)-oplossing van Fujitsu is zo ontworpen dat winkeliers data uit verschillende bronnen kunnen combineren om real-time inzicht te krijgen in het klantgedrag in de fysieke winkels. Met de technologie kunnen retailers werkzaamheden stroomlijnen en de winkelervaring verbeteren, wat voor meer verkoop zorgt.
Omdat het publiek steeds meer bedreven is in technologie en steeds meer verbonden is, is online winkelen sterk gegroeid. Webwinkels zijn afhankelijk geworden van analyses van klantgedrag, zodat zij constant hun aanbiedingen kunnen aanpassen. Terwijl elke klik, inlog en aankoop online wordt geanalyseerd, hebben conventionele winkeliers veel minder informatie tot hun beschikking om hen te helpen met hun verkopen. En dat terwijl de meeste aankopen nog steeds in fysieke winkels worden gedaan.
Hittekaarten en rapporten
Fujitsu’s oplossing is gebaseerd op verschillende bronnen, waaronder camera’s in de winkel en Wifi-toegangspunten en combineert dat met point-of-sales-output, data uit andere winkels, winkelformats, en externe informatie over bijvoorbeeld het weer. De real-time resultaten worden gepresenteerd in een dashboard, met hittekaarten en rapporten die zaken als het aantal nieuwe en herhaalklanten per tijdseenheid en afdeling visualiseert.
Bovendien kan REA 2.0 door Fujitsu’s gepatenteerde ‘Flow Discovery Technology’ de meest gebruikte routes van klanten identificeren. Hittekaarten visualiseren de gebieden waar het meeste verkeer op af komt. Met deze data kunnen winkeliers de gebieden lokaliseren waar verbeteringen gedaan kunnen worden in de lay-out, zodat zij bijvoorbeeld de indeling aan kunnen passen of productplaatsing kunnen perfectioneren. Het systeem kan zelfs automatisch berichten sturen naar medewerkers om hen te wijzen naar waar zij het meest nodig zijn.
Gedragspatronen
REA 2.0 kan tevens voorspellingen doen en het effect van marketing meten. Omdat het trends en gedragspatronen kan identificeren, helpt het winkeliers met het maken van werkroosters en het plannen van de bevoorrading. Het systeem kan ook gebruikt worden om het succes van promoties en bezoekerspieken real-time te meten.
Over Fujitsu
Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologieproducten, -oplossingen en -diensten. Het is de derde ICT services dienstverlener wereldwijd. Ongeveer 156.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujitsu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,7 triljoen yen (US$ 41 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2016. Fujitsu heeft in Nederland circa 600 medewerkers. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.