Industry Wire

Geplaatst door Okta

Okta’s 2022 ‘Businesses at Work’ rapport: collaboration apps, beveiliging en best-of-breed technologieën nemen toe in nieuwe hybride werkomgeving

Highlights
• In 2021 groeide Slack met 49% en Zoom met 45% in de EMEA-regio; DocuSign en GitHub waren de snelst groeiende apps
• Legacy versus moderne authenticatie: de opkomst van multi-factor plus wachtwoordloos en de opkomst van Zero Trust
• Bedrijven investeren in best-of-breed technologie en gebruiken meer apps dan ooit
• HR-technologie BambooHR is wereldwijd met 40% gegroeid sinds 2020, 70% jaar-op-jaar groei in EMEA

Amsterdam – 8 februari 2022 – Ondanks een geleidelijke terugkeer naar kantoor – hybride of fulltime – zijn apps en tools die werk op afstand ondersteunen wederom snel blijven groeien. Dit blijkt uit het achtste jaarlijkse Businesses at Work-rapport van Okta. In het onderzoek zijn gegevens van meer dan 14.000 klanten geanalyseerd, waaronder meer dan 7.000 integraties met cloud-, mobiele en web-apps, evenals IT-infrastructure providers. Uit deze analyse blijkt dat organisaties gebruik bleven maken van collaboration apps en bovendien blijkt dat het gemiddelde aantal ingezette apps sinds 2016 met 24% is toegenomen.

Bedrijven geven prioriteit aan identiteit gedreven beveiliging om hybride werk te beveiligen
Bedrijven blijven worstelen met de kwetsbaarheden van een hybride werkplek en hebben moderne oplossingen toegepast om de nieuwe manier van werken te beveiligen.

Legacy versus moderne authenticatie: de opkomst van multi-factor en wachtwoordloze oplossingen
Wanneer organisaties gebruik maken van moderne authenticatie-oplossingen zoals multi-factor authenticatie, daalt de ratio van bedreigingen met zo’n 90 tot wel 99%. Bij authentiseren met een factor wordt een stukje informatie en proces gebruikt om iemands identiteit te authentiseren voor beveiligingsdoeleinden. Onder alle klanten die met zo’n factor werken is het gebruik van WebAuthn gestegen van 2% in 2019, naar 12% in 2020, naar 16% in 2021.

Beveiligingsvragen en sms-factoren, tweede van de meest beruchte zwakke factor opties, vertonen beide een aanzienlijke daling in het gebruik. Tegelijkertijd wijst alles de richting op van een wachtwoord loze toekomst. Beveiligingssleutel- en biometrische factoren zijn in populariteit gegroeid van 9% in 2018 tot 21% nu. Onder de tech sector bereikt het gebruik van beveiligingssleutel/biometrische factoren 30%.

Op weg naar Zero Trust-benadering
Wereldwijd bereiden bedrijven zich voor op een Zero Trust-toekomst door te investeren in meer cyber beveiliging apps. Organisaties schakelen snel naar context gebaseerde toegang door het beveiligingsgedrag van gebruikers te beoordelen en ook door bij de authenticatie rekening te houden met andere risicosignalen. Het rapport laat een toename zien van 91% in een op risico gebaseerd beleid, een toename van 31% in klanten die WebAuthn inzetten, en een toename van 9% in device trust configuration.

Encryptie wordt belangrijker: oplossingen voor toegang op afstand houden dynamisch werk draaiende
Met de voortdurende noodzaak om een gedistribueerd personeelsbestand te ondersteunen, weten remote access-oplossingen steeds meer klanten aan zich te verbinden. Palo Alto Networks GlobalProtect, dat bedrijfsbeveiliging biedt aan mobiele gebruikers, is nog steeds de duidelijke leider in deze categorie, met een groei van 42% sinds 2020 en 434% sinds 2018. AWS Client VPN heeft een jaar-op-jaar groei van 190% laten zien.

Bedrijven investeren in best-of-breed technologie en gebruiken meer apps dan ooit in nieuwe, hybride wereld
De tijd van one-vendor shops is voorbij. Zelfs met krappe budgetten vinden organisaties manieren om best-of-breed apps toe te voegen bovenop hun productiviteit suites. Onder Okta’s Microsoft 365-klanten is te zien dat veel collaboration apps een toename in gebruik zien vergeleken met het rapport van 2021:
• 45% gebruikt Zoom, een stijging ten opzichte van 42%
• 33% gebruikt Slack, een stijging ten opzichte van 32%
• 38% gebruikt Google Workspace, een stijging ten opzichte van 36%
Een groeiend aantal bedrijven kiest ook voor best-of-breed voor geavanceerde functionaliteit. 45% van Okta’s Microsoft 365-klanten zet Salesforce in, 43% kiest voor AWS, 16% kiest voor Smartsheet, en nog eens 16% gebruikt Tableau.

Het gemiddelde aantal apps dat organisaties inzetten, is in 2021 gestegen tot 89. Grotere bedrijven (van 2.000 werknemers of meer) zetten gemiddeld 187 apps in. Het aantal gebruikers dat toegang heeft tot tools voor geïntegreerd werkplekbeheer, zoals OfficeSpace en Envoy, daalde in het voorjaar van 2020 met bijna 70%, maar nadert of overtreft nu de niveaus van voor de pandemie.

33% van Okta’s Microsoft 365-klanten heeft vier of meer best-of-breed apps, een stijging ten opzichte van 20% in 2017. In EMEA zijn DocuSign (70%) en GitHub (128%) de snelst groeiende apps. De groei van DocuSign weerspiegelt het volume van nieuwe e-transacties, evenals de behoefte van organisaties aan betrouwbare compliance en privacy.

Tools voor werknemersbetrokkenheid en -prestaties zitten in de lift, met BambooHR aan kop in EMEA
In EMEA hebben Google Workspace, Zoom en Slack een groot aantal nieuwe klanten voor zich gewonnen, vooral bij kleine bedrijven. Slack en Zoom zijn respectievelijk met 49% en 45% gegroeid. Collaboration apps en security tools zijn de twee populairste categorieën van ingezette tools. Het rapport laat ook een sterke groei zien van andere categorieën die werken op afstand ondersteunen, waaronder ontwerpsoftware (39% jaar-op-jaar groei), tools voor elektronische handtekeningen (38%), en cloudplatform (34%).

BambooHR, ook wel de “HR-software voor het mkb” genoemd, is sinds 2020 wereldwijd met 40% gegroeid, en in EMEA met 70% jaar-op-jaar. BambooHR, de toonaangevende tool in EMEA, heeft ook meer dan twee keer zoveel klanten als de op één na meest populaire HR-tool, bob. Deze groei laat zien dat werkgevers steeds meer belang hechten aan het creëren van ‘people-first’ ervaringen.

Methodologie
Het rapport presenteert en analyseert gegevens van 1 november 2020 tot 31 oktober 2021. Bij het verwijzen naar bedrijfsgrootte, gebruikt Okta de term “klein” om te verwijzen naar bedrijven met 1.999 of minder werknemers, en “groot” om te verwijzen naar bedrijven met 2.000 of meer werknemers.
Tenzij anders aangegeven, zijn de gegevens in dit rapport beperkt tot Okta-klanten die ten minste één app hebben ingezet voor gebruikers via het Okta Integration Network. Ook (tenzij anders vermeld) kijkt dit rapport naar apps die zijn ingezet voor zakelijk gebruik. Dit jaar bevat ons rapport alleen gegevens van Okta, niet van Auth0.

Over Okta
Okta is een toonaangevende, onafhankelijke identity provider voor organisaties. De Okta Identity Cloud stelt organisaties in staat om de juiste mensen op het juiste moment veilig te verbinden met de juiste technologieën. Met meer dan 7.000 vooraf gedefinieerde integraties met applicaties en infrastructuurleveranciers, kunnen klanten van Okta gemakkelijk en veilig de beste technologieën gebruiken voor hun organisatie. Meer dan 13.050 organisaties, waaronder Jetblue, Nordstrom, Siemens, Slack, Takeda, Teach for America en Twilio vertrouwen op Okta om de identities van hun medewerkers en klanten te beschermen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht