OLA maakt slim gebruik van mogelijkheden van AR met zomerse campagne

Campagne ‘Cornetto Mermaid’ is onderdeel van onderzoek naar de effecten van gebruik van Snapchat Lenses en Snap Ads
Vanaf vandaag kunnen Snapchatters, via een speciaal ontworpen AR-lens, zich op elke plek omtoveren tot een oogverblindende zeemeermin. OLA, onderdeel van Unilever, wil hiermee de aandacht vestigen op de ‘Cornetto Mermaid’, een nieuwe variant van het bekende ijsje maar dan met matcha- en frambozen-smaak.
Naast de speciaal ontworpen AR-lens bestaat het campagne-onderdeel via Snapchat verder uit Snap Ads (advertenties), traditionele out-of-home advertenties met Snapcodes en Cornetto Mermaid ‘branded’ trams met Snapcodes in Scheveningen.
“Met de combinatie van een AR-lens en Snap Ads bereiken we voor OLA twee belangrijke doelen. Ten eerste zorgen we bij onze doelgroepen Gen-Z en Millennials voor awareness via Snap Ads en ten tweede laten we deze doelgroep actief met ons product in contact komen door de Snapchat Lens. Daarnaast laten we middels een ‘brand lift study’ onderzoeken in hoeverre een AR-lens bijdraagt aan betere brand metrics in vergelijking met het enkel inzetten van alleen Snap Ads”, zegt Anne Schreuders, senior brand manager bij Unilever.
Snapchatgebruikers kunnen de Cornetto Mermaid Lens op elk moment ‘unlocken’ door de Snapcode te scannen. De AR Lens is op die manier zichtbaar in de Snapchat Lens carrousel. Door de Lens op je gezicht te richten, verschijnt er een glinsterende zeemeerminnenstaart en is de Snapchatter voor even onderdeel van de Cornetto Mermaid-wereld.
“Voor deze campagne was Mindshare.Greenhouse op zoek naar manieren om jongeren, en zij die jong van geest zijn, enthousiast te maken voor de wondere wereld van ijshoorntjes. We zien dat Gen Z en Millennials tegenwoordig beter reageren op originele en authentieke content. Wij verwachten, met deze kennis in ons achterhoofd, dat AR het nieuwe normaal zal worden en steeds vaker en naadloos wordt ingezet op sociale media. Snapchat biedt ons ongeëvenaarde mogelijkheden om met AR interactieve belevenissen te ontwikkelen. In samenwerking met Snapchat en Unilever hebben wij voor Cornetto Mermaid verschillende onderdelen ontwikkeld met behulp van Snap Ads en Snapchat Lens-producten. Het gebruik van AR zorg er niet alleen voor dat we de campagne actief inzetten bij een grote groep consumenten, maar ook dat we gebruikers kunnen verrassen en prikkelen. Met als uiteindelijk resultaat een betere product awareness”, zegt Mikhail Erokhin, social strategist bij Mindshare.Greenhouse.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.