Industry Wire

Geplaatst door TU Delft

Onderwijsprijs voor online cursus Felienne Hermans

De online cursus Data Analysis: Take it to the MAX van Felienne Hermans heeft bij de Wharton-QS onderwijsprijzen  goud gewonnen in de categorie Regional Award Europe: de prijs voor het beste ingezonden onderwijsinnovatie-project in Europa. De prijs wordt haar door decaan Rob Fastenau op 21 januari uitgereikt tijdens een bijeenkomst van de Extension School van de TU Delft, die het online onderwijs binnen de universiteit ondersteunt. Tijdens de bijeenkomst geeft Felienne Hermans ook een presentatie over de cursus.

Ruim 500 universiteiten en bedrijven uit 50 landen dongen mee naar de ‘Oscars of higher education’ die in 22 categorieën werden uitgedeeld. Een panel van veertig internationale experts op het gebied van hoger onderwijs maakte de selectie. De kwaliteit van de nominaties stijgt elk jaar, merkte de jury op. Wharton-QS reikt niet alleen prijzen uit aan goede online (of hybride) cursussen, maar ook aan apps, leeromgevingen en andere ontwikkelingen die online onderwijs ondersteunen.

Vraag uit de arbeidsmarkt

De jury was enthousiast over de cursus Data Analysis, als geheel en in het bijzonder over de pedagogische kwaliteit. Bovendien vond de jury de cursus van belang gezien de behoefte van de arbeidsmarkt aan mensen met kennis en vaardigheden op het gebied van data analyse en het omgaan met (Excel) spreadsheets. Studenten die deelnamen aan de Massive Open Online Course (MOOC) waren zeer enthousiast over de inhoud van de cursus en de manier waarop Felienne Hermans de informatie overbracht.

Data hanteerbaar maken

Data Analysis: Take it to the MAX is een gratis online cursus (Massive Open Online Course / MOOC) voor iedereen die meer wil halen uit zijn of haar data en spreadsheets. De cursus leert grote hoeveelheden gegevens (data) hanteerbaar te maken in spreadsheets, te analyseren en te visualiseren. Aan de hand van videocolleges en oefeningen gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk, leren de deelnemers de meest actuele technieken en best practices.

Wereldwijd

De MOOC wil studenten, onderzoekers en medewerkers in bedrijven en instellingen overal ter wereld -ook in landen waar hoger onderwijs moeilijk toegankelijk is- helpen om beter gebruik te maken van beschikbare data. Iedereen kan zich aanmelden voor de MOOC, maar enige ervaring met spreadsheets wordt aanbevolen.

Doelgroepen

De inhoud van de cursus is gebaseerd op het vak dat Felienne Hermans bij de TU Delft doceert aan Masterstudenten, maar de cursus is opnieuw vormgegeven. De MOOC is ingezet voor studenten in het reguliere onderwijs: studenten volgen de colleges online, zodat er tijdens de hoorcolleges aandacht kan worden besteed aan verdieping in het onderwerp doormiddel van discussies en opdrachten (‘flipping the classroom’). Felienne heeft de MOOC uitgebreid naar een complete serie van drie MOOC’s, waarvan de laatste in een projectformat. Deze Data analysis ‘Xseries’ (op het platform EdX) helpt werkende professionals zich te ontwikkelen tot onafhankelijke data analisten in het aanpakken van organisatievraagstukken op data gebied.

Innovatief onderwijs

De Wharton Awards zijn een initiatief van QS (Quacquarelli Symonds, in Nederland vooral bekend van de QS ranglijst van universiteiten) en het Wharton SEI Center for Advanced Studies in Management. Docenten uit de hele wereld zijn opgeroepen om hun ervaringen te beschrijven met nieuwe manieren van onderwijzen, leren en kennis overdragen. In het onderwijs moet de nadruk minder liggen op kennisoverdracht door de docent en meer op het leren door de student, vinden de initiatiefnemers. Technologie maakt het mogelijk om onderwijs meer af te stemmen op de leerstijl van de individuele student. Er gebeurt momenteel wereldwijd veel op dit gebied. Wharton en QS willen de meest innovatieve manieren belonen met een prijs.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht