Industry Wire

Geplaatst door Intuit Mailchimp

Onderzoek Intuit Mailchimp: hoe merken het vertrouwen van bewuste consumenten kunnen winnen (en behouden)

  • Merkvertrouwen heeft de meeste invloed op aankopen, op de voet gevolgd door gratis bezorging en kortingscodes
  • Nederlandse consumenten geven meer dan welk land ook de voorkeur aan het gebruik van humor in communicatie (21%) en lokaal kopen (28%)
  • 43% van de Nederlanders zoekt naar kortingscodes voordat ze een aankoop doen
  • Afknappers voor Nederlandse shoppers: merken die meer dan 5 e-mails per week sturen, ongefundeerde claims maken en praten over politiek
Intuit Inc. (Nasdaq: INTU), het wereldwijde financiële technologieplatform dat Intuit TurboTaxCredit KarmaQuickBooks en Mailchimp maakt, publiceert vandaag het rapport “Merkvertrouwen in een tijd van informatieovervloed“. Dit rapport richt zich op de veranderende relatie tussen merk en klant, de motivaties achter consumentenuitgaven en hoe bedrijven het beste contact met consumenten kunnen maken. Uit onderzoek onder 10.000 consumenten in negen landen – waaronder 1.500 in Nederland – blijkt dat merkvertrouwen (44%) de belangrijkste reden is voor Nederlandse shoppers om ergens te kopen.
Andere zaken waar consumenten op letten bij het maken van aankoopbeslissingen zijn: regelmatige kortingscodes en beloningen (41%), gratis bezorging (36%) en retourzendingen (34%), snelle verzending (30%) en goede klantenservice (29%). De resultaten verschillen per generatie. Voor 65-plussers zijn vertrouwen (57%) en een uitstekende klantenservice (42%) de belangrijkste redenen om bij een merk te kopen, terwijl dit voor 18- tot 24-jarigen kortingen (37%), vertrouwen (35%) en snelle verzending (34%) zijn.
Enkele van de belangrijkste redenen waarom Nederlandse consumenten zich afmelden voor e-mails van merken zijn repetitieve of fantasieloze e-mails (45%), e-mails die te veel gericht zijn op verkoop (36%), ongefundeerde claims over merk-purpose (35%) en partijdig commentaar op sociale of politieke kwesties (31%). Interessant is dat 21% van de Nederlandse shoppers merken prijst die humor gebruiken in hun communicatie. Dit is hoger dan in elk ander onderzocht land. Gemiddeld schrijven Nederlanders zich uit als een merk meer dan vijf e-mails per week stuurt. Dit is het laagste aantal in vergelijking met andere onderzochte markten.
“Nooit eerder was het zo’n uitdaging voor Nederlandse bedrijven om vertrouwen op te bouwen bij klanten en hen aan zich te binden, blijkt uit ons nieuwste onderzoek”, zegt Jim Rudall, Head of EMEA bij Intuit Mailchimp. “Dit zijn veeleisende tijden voor merken: een overvloed aan concurrentie en ruis, naast economische en sociale factoren zoals inflatie en verwachtingen van klanten als het gaat om ethiek en waarden. Het is moeilijk voor marketeers om te bepalen hoe ze zinvolle verbindingen met hun klanten maken en inkomsten kunnen genereren. Ons rapport biedt datagestuurde strategieën en helpt merken – naast een goed e-mail- en marketingautomatiseringsplatform – om schaalbare hypergepersonaliseerde marketing uit te voeren. Nu de meerderheid van de consumenten (53%) openstaat voor meer personalisatie, liggen hier kansen voor beide partijen.”
Ondanks dat vertrouwen als beste uit de bus kwam, vertrouwt bijna een derde (32%) van de shoppers merken minder door de toename van desinformatie.
Marketeers kunnen vertrouwen opbouwen en verkoop stimuleren met deze datagestuurde marketingtactieken:
  1. Focus op kwaliteitsservice: een uitstekende klantenservice scoort hoog als het gaat om aankopen en betrokkenheid. Dit scoort hoger bij oudere generaties, met 42% van de 65-plussers tegenover slechts 26% van de 18- tot 24-jarigen die zeggen dat dit een primaire aankoopfactor is.
  2. Vraag om gegevens en geef waarde terug: hoewel 76% van de Nederlandse shoppers de zekerheid wil dat merken hun gegevens op een verantwoorde manier gebruiken, is de helft blij om deze te delen met merken die ze vertrouwen. Toch wil 55% meer waarde en personalisatie zien in ruil voor het delen van gegevens, terwijl iets meer dan een derde (36%) vindt dat ze die waarde op dit moment ook daadwerkelijk zien. Hoewel personalisatie nog een lange weg te gaan heeft, is het bemoedigend om te horen dat meer dan een op de drie shoppers zegt dat ze hierdoor geen “producten meer missen” en dat ze informatie krijgen waar ze echt geïnteresseerd in zijn.
  3. Merkambassadeurs stimuleren: aanbevelingen van vrienden en familie worden het meest vertrouwd (51%), gevolgd door testimonials en reviews van klanten (36%) – beiden veel hoger dan contentmakers en influencers (9%). Deze bevindingen laten de waarde zien van merkambassadeurs – onbevooroordeelde, onbetaalde fans. Het merk profiteert niet alleen van de herhalingsaankopen van fans, maar ook van de aankopen (en aanbevelingen) van hun eigen volgers. Een slimme manier om dit te stimuleren en belonen kan door ‘recommend-a-friend’-programma’s. Het is de moeite waard om te benadrukken dat testimonials van klanten een manier zijn om het verloren vertrouwen in merken te herstellen (45%).
  4. Communiceer transparant: voor Nederlandse consumenten is transparantie van de acties van een bedrijf (53%) de belangrijkste manier om verloren vertrouwen in een merk te herstellen. Met name bij inflatie bleef 48% van de consumenten trouw aan een merk dat transparant was over prijsverhogingen.
  5. Merkbelofte waarmaken: de belangrijkste factoren die een invloed hebben op aankoopbeslissingen zijn “een bedrijf dat duidelijk een sterke merkidentiteit heeft: visueel, geschreven en inhoudelijk” (29%) en of het bedrijf lokaal gevestigd is (28%). Uit de resultaten blijkt ook dat klanten belang hechten aan duurzaamheid. 22% zegt meer geneigd te zijn om te kopen van een merk dat een positieve impact heeft op het milieu.
  6. Gebruikmaken van slimme kortingsstrategieën: kortingscodes zijn een onmiskenbare stimulans. 43% van de Nederlandse consumenten gaat op zoek naar een kortingscode voordat ze een online aankoop doen en 32% stelt aankopen van meer dan €125 uit tot  ze korting kunnen krijgen. Kortingscodes die aankopen en betrokkenheid van klanten stimuleren, heeft echter een impact op de winst. Het Mailchimp-rapport onthult de sweet spot voor Nederlandse shoppers als het om kortingen gaat: 15%. Dit is de minimale websitebrede korting die shoppers laat klikken om op zoek te gaan naar mogelijke aankopen.
Jim vervolgt: “Terwijl klanten blijven veranderen, hebben marketeers vandaag de kans om met hen mee te evolueren en duurzame relaties te bouwen die beide kanten belonen. Merken die hun klanten écht willen leren kennen, en hun merkbelofte en -waarden waarmaken, zullen het vertrouwen – en de beloning – vinden die ze zoeken.”
Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport voor de Nederlandse markt:
Netherlands_ Brand Trust in the Age of Information Overload.pdf
7.02 MB
Over het onderzoek:
De interviews zijn online uitgevoerd door Sapio Research, in opdracht van Mailchimp in februari 2024 met behulp van een e-mailuitnodiging en een online enquête. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.000 consumenten in Australië, Denemarken, Duitsland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Van die 10.000 waren er 1.500 Nederlandse consumenten. De cijfers in dit specifieke persbericht richten zich alleen op de Nederlandse bevindingen.
Over Intuit Mailchimp:
Intuit Mailchimp is een e-mail- en marketingautomatiseringsplatform voor groeiende bedrijven. Wij stellen miljoenen klanten over de hele wereld in staat om hun bedrijf te starten en te laten groeien met marketingtechnologie van wereldklasse, bekroonde klantenondersteuning en inspirerende content. Mailchimp stelt aanbevelingen op basis van data centraal in je marketing, zodat je klanten kunt vinden en binden via e-mail, social media, landingspagina’s en advertenties – automatisch en met de kracht van AI. In 2021 werd Mailchimp overgenomen door Intuit Inc. (Nasdaq: INTU), het wereldwijde financiële technologieplatform dat Intuit TurboTax, Credit Karma, QuickBooks en Mailchimp maakt.
Over Intuit:
Intuit is het wereldwijde financiële technologieplatform dat welvaart mogelijk maakt voor de mensen en communities die we van dienst zijn. Met ongeveer 100 miljoen klanten wereldwijd die producten als TurboTaxCredit KarmaQuickBooks en Mailchimp gebruiken, geloven we dat iedereen de kans moet krijgen om welvarend te zijn. We blijven zoeken naar nieuwe, innovatieve manieren om dat mogelijk te maken. Bezoek ons op Intuit.com en vind ons op social media voor de laatste informatie over Intuit en onze producten en diensten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht