Onderzoek in opdracht van Zerto: volledig op back-ups gebaseerde oplossingen voor gegevensherstel laten organisaties één op de drie keer in de steek

Amsterdam, 15 oktober 2024 — Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise (HPE), gaf IDC onlangs opdracht voor het uitvoeren van een grootschalige enquête naar ransomware en de mate waarin organisaties zijn voorbereid op calamiteiten. De onderzoeksresultaten onthullen de problemen rond back-ups waar organisaties in alle delen van de wereld mee worstelen. Deze vormen momenteel een belangrijke oorzaak van gegevensverlies, verantwoordelijk voor 32 procent van alle data-incidenten. Dit terwijl de respondenten, gevraagd naar alle IT-software-investeringen, investeringen in back-up & recovery-software dit jaar de hoogste prioriteit gaven.
De inzichten in de whitepaper van IDC ‘The State of Disaster Recovery and Cyber-Recovery, 2024–2025: Factoring in AI’ zijn afkomstig van een enquête die werd uitgevoerd onder organisaties met 500 tot meer dan 10.000 werknemers in Noord-Amerika, West-Europa, India en Australië. De respondenten maakten melding van gemiddeld 4,2 gevallen van data-gerelateerde downtime die om de tussenkomst van de IT-afdeling vroegen. Organisaties krijgen gemiddeld één keer per jaar te maken met een ransomware-aanval en één keer per jaar met een aanval door insiders.
Tijdens het onderzoek kwamen duidelijk de zwakke punten naar voren van een herstelstrategie die louter op back-ups is gebaseerd. 48 procent van alle organisaties die na een ransomware-aanval losgeld betaalden, deed dat ondanks het feit dat ze over integere back-ups beschikten. De meeste respondenten deden dit in een poging om voor sneller herstel of minimaal gegevensverlies te zorgen. Na betaling van het losgeld was echter slechts 20 procent van alle organisaties in staat om hun data volledig te herstellen. Er is dus sprake van een ‘slechtste van beide werelden’-situatie waarbij organisaties investeren in de implementatie en het beheer van een back-upomgeving zonder dat dit concrete voordelen oplevert bij een cyberaanval.
Deze problemen worden verergerd door groeiende uitdagingen op het gebied van personeel. Volgens het rapport zijn twee van de meest genoemde uitdagingen rond disaster recovery (DR) “De beschikbaarheid van de tijd en middelen van IT-medewerkers” en “De kennis en vaardigheden van het IT-personeel”. Hetzelfde geldt voor cyber recovery (CR): 34 procent van de respondenten noemde “Het up-to-date houden van herstelprocessen” als belangrijkste uitdaging op dit gebied. 31 procent van de respondenten verwees naar “De kennis en vaardigheden van het personeel”.
Met betrekking tot deze problemen wijst het rapport op de noodzaak van een holistische aanpak van DR en cyber recovery (CR) waarbij “back-up en herstel, disaster recovery en cyber recovery” elkaar aanvullen om de bescherming van data naar een hoger niveau te tillen. Met name continuous data protection (CDP) biedt hiervoor essentiële ondersteuning. Deze technologie stelt organisaties in staat om data te herstellen naar een tijdstip net voor een cyberaanval, zodat gegevensverlies tot een minimum beperkt blijft. Dit soort geïntegreerde oplossingen stelt organisaties in staat om systemen op te schalen zonder een vergelijkbare opschaling van het personeelsbestand. Dit is cruciaal voor IT-organisaties omdat zij volgens IDC voorzichtig zijn met het werven van personeel.
Wat de toekomst van AI betreft zijn de meningen van organisaties verdeeld. Volgens de meeste respondenten zal AI in de toekomst een “significante” invloed op DR/CR hebben. Een flinke meerderheid (59 procent) denkt echter niet dat de inzet van AI in haar huidige vorm betrouwbare resultaten voor DR/CR oplevert. En hoewel de overgrote meerderheid gebruikmaakt van de cloud voor back-ups en disaster recovery, beschermt 58 procent de meerderheid van al hun applicaties nog altijd louter en alleen op locatie. Dit lijkt erop te wijzen dat on-premise omgevingen voor back-ups en DR een zeer levensvatbare oplossing blijven. 40 procent van alle respondenten ziet AI eerder als een bron van voordelen dan als een bedreiging.
“Het is jammer om te zien dat organisaties tijd en geld in back-upprocessen steken, om tot de conclusie te komen dat alles voor niets was, nog steeds losgeld betalen en data kwijtraken”, zegt Phil Goodwin, research vice president bij IDC. “Het is duidelijk dat alleen een integrale aanpak een einde kan maken aan dergelijke negatieve resultaten en organisaties veilig kan houden. De komende maanden en jaren zal met name CDP van steeds groter belang blijken voor de inspanningen van organisaties om voor geïntegreerde databescherming te zorgen.”
“Steeds meer organisaties zien zich voor de opgave gesteld om uiterst complexe dataomgevingen te beheren, maar zijn slecht voorbereid op het waarborgen van de integriteit daarvan”, zegt Caroline Seymour, vice president Storage Product Marketing bij HPE. “Dit is niemands fout. Maar het vraagt wel om een uitgekiende aanpak van databescherming waarbij traditionele back-ups niet de heilige graal vormen, maar deel uitmaken van een reeks van elkaar aanvullende tools zoals CDP-technologie.”
Het volledige onderzoeksrapport van Zerto en IDC is hier beschikbaar.
Over Zerto
Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, stelt bedrijven in staat om 24/7 ongestoord te blijven ondernemen door het vereenvoudigen van de bescherming, het herstel en de mobiliteit van applicaties op locatie en in de cloud. De oplossing van Zerto voor het beheer en de bescherming van cloudgebaseerde data maakt een einde aan de risico’s en complexiteit rond modernisering en het gebruik van private, publieke en hybride clouds. De gebruiksvriendelijke, volledig op software gebaseerde oplossing maakt gebruik van continuous data protection (CDP)-functionaliteit. Deze biedt veerkrachtige en schaalbare bescherming tegen ransomware, disaster recovery en mobiliteit van data naar multi-cloudomgevingen. Wereldwijd vertrouwen 9.500 klanten en draaien oplossingen voor Microsoft Azure, IBM Cloud, Oracle Cloud en van ruim 350 managed service providers op de oplossingen van Zerto.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.