Industry Wire

Geplaatst door Universiteit Twente

Onderzoeks- en beleidsagenda om digitale ongelijkheid tegen te gaan

Niet iedereen is digitaal even vaardig. Er is slechts een kleine groep die echt begrijpt hoe internet ‘werkt’ en wat de mogelijke gevolgen zijn van bepaalde keuzes. In opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stelde Alexander van Deursen, adjunct hoogleraar communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente, samen met Ellen Helsper, hoogleraar sociaal-digitale ongelijkheid aan de London School of Economics, een onderzoeks- en beleidsagenda op om sociaal-digitale ongelijkheid tegen te gaan.

Digitale vaardigheid gaat verder dan een computer of apparaat kunnen bedienen. De auteurs stellen een model voor met verschillende vaardigheden die op hun beurt verdeeld kunnen worden in functionele en kritische vaardigheden. Functionele vaardigheden zijn hierbij eerste vereisten, maar kritische vaardigheden zijn minstens zo van belang: denk aan het adequaat kunnen interpreteren van digitale informatie en verantwoord gebruik van sociale media, het kunnen herkennen en vermijden van scams en fake news, en het begrijpen van de economische en ideologische belangen die het ontwerp van technologieën sturen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht