Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Online supermarkt Picnic is banenmotor voor de regio

Den Haag, 24 mei 2017 – Online supermarkt Picnic wordt door zijn stormachtige groei een banenmotor voor de regio Den Haag. Sinds de start van de bezorging in Den Haag en Scheveningen drie weken geleden verdrievoudigde het aantal elektrische bezorgwagentjes en verdubbelde het aantal bezorgers. Wethouder Karsten Klein van Stedelijke Economie, Zorg en Havens opende vandaag officieel het nieuwe distributiepunt en heette Picnic welkom in de hofstad. 

Den Haag en Scheveningen horen bij de eerste steden die onderdeel uitmaken van de landelijke uitrol die voor de komende jaren gepland staat. In april startte Picnic al in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. Onlangs kondigde een aantal Nederlandse familiefondsen aan 100 miljoen euro in de groei van Picnic te investeren.

Honderd bezorgers
De boodschappen worden bezorgd door jongeren uit de stad. Bij de start drie weken geleden werkten er twintig jongeren in de ‘hub’ aan de Uitenhagestraat, drie weken later zijn dat er al meer dan veertig. In Amersfoort, de stad waar Picnic startte, zijn momenteel 130 bezorgers actief. De verwachting is daarom dat in Den Haag en Scheveningen het aantal bezorgers snel tot boven de honderd zal stijgen.

“Deze extra banen zijn hard nodig en dan ook zeer welkom in onze stad”, aldus wethouder Karsten Klein. “Niet alleen de werkgelegenheid in de regio neemt toe, ook lokale ondernemingen profiteren van de komst van Picnic. Zo zijn lokale producten als Haagse Hopjes en Kompaan Bier speciaal voor klanten in Den Haag en Scheveningen aan het assortiment toegevoegd.”

Duurzaamheid en werkgelegenheid
“Duurzaamheid en werkgelegenheid zijn voor Picnic en de gemeente Den Haag belangrijke thema’s”, aldus Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. “De werkwijze van Picnic en de snelle groei sluiten daar goed op aan.” Picnic zal de komende jaren in steeds meer steden actief worden en denkt dit jaar al voor ruim 2000 mensen werkgelegenheid te bieden. Dit zal op termijn oplopen naar 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen.

De nieuwe bezorgdienst slaat aan, zo bleek onlangs uit het Koopstromen Onderzoek 2016 van I&O Research. Het aantal mensen dat online zijn dagelijkse boodschappen doet steeg overal, maar nergens groeide het marktaandeel zo hard als in Amersfoort, de stad waar Picnic anderhalf jaar geleden begon. De onderzoekers spreken dan ook van ‘het Picnic-effect’. Picnic bezorgt inmiddels met meer dan 140 wagentjes de boodschappen bij ruim 40.000 klanten in onder meer Amersfoort, Utrecht, Delft, Ede en Almere.

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000 en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Recent is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht