Online supermarktomzet stabiel: 1,3%

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte is sinds oktober 2015 in nauwe samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed een monitor gestart, waarbij ieder half jaar ruim 1.500 consumenten ondervraagd worden over hun feitelijk koopgedrag waar het gaat om online supermarktbestedingen door consumenten. De resultaten zijn dankzij een weging landelijk representatief. Aan de hand van de monitor wordt de ontwikkeling van het online koopgedrag en de bestedingen aan supermarktartikelen in kaart gebracht, door de tijd heen gevolgd en kunnen de gevolgen voor supermarktvastgoed worden ingeschat.
Uit de vierde meting blijkt dat 1,3% van de supermarktomzet (consumenten) via het online kanaal gaat. Hiermee is dit aandeel ten opzichte van een half jaar geleden stabiel gebleven (ook 1,3%). De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa € 450 miljoen. Ter vergelijking: de totale supermarktomzet bedraagt circa € 36 miljard. De concurrentie van Internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten blijft daarmee nog altijd beperkt. De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt € 78,- en nam het afgelopen half jaar niet toe. De belangrijkste doelgroep is nog altijd gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land.
Online marktaandeel Picnic groeit
Van alle ondervraagde consumenten geeft circa 12% in algemene zin aan wel eens een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Daarmee is de penetratiegraad van online boodschappen doen al vier metingen op rij stabiel. Bijna de helft (45%) van deze doelgroep is georiënteerd op Albert Heijn en 18% op Jumbo. Voor het eerst komt Picnic duidelijk naar voren in het onderzoek met een online marktaandeel van bijna 9%. Dit ging met name ten koste van het online marktaandeel van Albert Heijn. Het online marktaandeel van Jumbo groeide het afgelopen half jaar met 7%-punt. De frequentie waarmee de ‘gemiddelde’ consument online supermarktaankopen doet ligt nog steeds erg laag: Bijna de helft van deze doelgroep bestelde langer dan 2 weken geleden voor het laatst een supermarktproduct online.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.