Geplaatst door Drone Academy

Online verkopers fungeren als “Drone Academy”

Maastricht, 20170329 — Online verkopers van drones worden steeds vaker onbedoeld als vraagbaak ingeschakeld. Zij maken nu van de nood een deugd en starten de “Drone Academy”. De eerste test wordt uitgevoerd in het heuvelachtige Maastricht in Zuid-Limburg, een ideaal testparcours voor aankomende dronepiloten.

Beginnersfouten

Drones verheugen zich in toenemende populariteit. Dat geldt vooral voor de hobbyvarianten. Helaas vallen binnen deze categorie de drones soms letterlijk met bosjes uit de lucht. Meestal ligt dat niet aan de toestelletjes zelf, maar aan de onervarenheid van de “piloten”. Dit leidt ertoe dat de droneverkoper steeds vaker wordt geconfronteerd met retouren, met drones die stuk zijn gegaan dus. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, want dit levert een schat aan informatie op over waar het nou precies fout gaat.

Drone expert van drone-verkoper.nl: “Het is een logische ontwikkeling. Doordat er steeds meer drones worden verkocht, worden de typische beginnersfouten ook vaker gemaakt. Het zijn vrijwel steeds dezelfde oorzaken waarom een drone neerstort of stuk gaat. Denk aan technische zaken als een lege accu, maar ook aan weersomstandigheden waaronder beter niet gevlogen kan worden.”

Pilotentraining

De klantenservice van de online winkel constateerde al snel dat veel van de retouren voorkomen hadden kunnen worden als sommige informatie van tevoren bekend was geweest bij de piloten. Dus voordat de drones het luchtruim kozen. Jordy: “We doen wel iets aan “pilotentraining” door het aanbieden van tips op onze site, verder is bij elke drone die we verkopen een goede handleiding inbegrepen. Toch gaat het vaak mis. Maar ik snap het wel: als de drone thuisbezorgd wordt, wil je er natuurlijk het liefste meteen mee gaan vliegen en geen boek lezen. Ik was zelf niet anders in het begin.”

Het starten van de “Drone Academy” heeft uiteraard ook een zakelijke achtergrond. “Zeker. Het heen en weer versturen van kapotte en gerepareerde drones drukt onze marge. Verder is het ook weinig duurzaam, temeer omdat de meeste reparaties gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden. We maken nu van de nood een deugd en via onze klantenservice ben ik voor iedere dronevraag bereikbaar. Ja, als een soort vliegende keeper die tegendoelpunten voorkomt.”

Luchtfietsen

Behalve aan voorlichting voor aankomende dronepiloten denkt het bedrijf eraan om in de praktijk dronevlieglessen te gaan geven in de heuvels van Maastricht en omgeving. Een ander idee is om andere droneverkopers in het land te benaderen om zo een sluitend netwerk te creëren, waarbij iedere aangeslotene een deel van de informatieverschaffing bijdraagt. Jordy: “We zullen zien. Het begin is er. Ik hoop echter vooral dat we hier minder kapotte drones binnen zien vliegen.”