Industry Wire

Geplaatst door Mediastorm

In het oog van de Mediastorm

(Amsterdam) De mediawereld is de afgelopen twintig jaar een haast onoverzichtelijke orkaan van storytelling, duurzaamheid, influencers, nepniezauws en oneindige niches geworden, wat alleen maar wordt versterkt door de huidige crisis. Daarom introduceren Thijs Muller en Rogier van Kralingen in het boek Mediastorm het redactie-denken voor merken, naast de nieuwe discipline mediacreatie. 

Thijs en Rogier schetsen in Mediastorm een cijfermatig onderbouwde visie over hoe bedrijven, overheden, wetenschap, media en publieke instanties de slag om aandacht en vertrouwen verliezen van een consument die nu zelf producent van content is geworden. Merken kunnen deze verhouding herstellen door hun communicatieafdeling om te bouwen in een principe gedreven ‘marketingredactie’, welke eerlijke content maakt die past binnen de culturele leefwereld van de consument.

Om dat succesvol te doen heb je de vrij nieuwe discipline ‘mediacreatie’ nodig, waarbij het mediakanaal en type de richting van het merk en de content bepaald, en niet andersom. Dit leidt volgens de schrijvers eindelijk tot die zo begeerde authentieke connectie met een publiek, welke meer omzet, betere data en hogere merkbinding oplevert.

Rogier van Kralingen: “Nu de macht van informatie ook bij de burger ligt, dient jouw merkcontent de content van de consument te kunnen matchen op diepgang. Wij hebben daarom een deep dive gedaan tussen data, creatie en kanaal naar hoe je als merk die match kunt vinden. We kwamen tot de conclusie dat de marketingafdeling kan leren denken als een échte redactie. Kwetsbaarheid is de sleutel. Pas dan word je relevant genoeg in je media-uitingen om blijvend het hart te raken.”

Thijs Muller: “Om de consument in dat hart te raken moet je in haar culturele mindset durven bewegen en haar beleving voelen. Maar door de explosie aan niche kanalen en het gevecht om vertrouwen is het lastig om in het oog van de moderne mediastorm dat overzicht goed te bewaren. Merken dienen daarom als een dirigent al hun marketingopties te orkestreren. Je creëert daarmee ‘mediacreativiteit’, een paradox die het succes van authentieke content nu ook kwantificeert in harde cijfers.”

Thijs Muller is CEO Havas Media Amsterdam en voorzitter van het Platform Media Adviesbureaus en Rogier van Kralingen is schrijver, spreker, muzikant en oprichter van productiehuis The Whole Story.

Het boek Mediastorm is bestemd voor iedereen die in merk, marketing, media, design, entertainment en kunst en cultuursector werkt. Door de crisistijd is de officiële lancering wat later geweest dan verwacht. Het is nu te bestellen bij online boekhandels zoals bij Bol.com of Managementboek.nl, of lokale boekhandels.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht