Orange Business en Institut Curie optimaliseren AI voor betere diagnose van zeldzame kankers van onbekende oorsprong

Amsterdam, 2 juni 2025 – Orange Business stelt zijn technologische expertise beschikbaar aan het Institut Curie voor de optimalisatie van een geavanceerd kunstmatig intelligentiesysteem (AI). Dit ondersteunt artsen bij de diagnose van zeldzame kankers met een onbekende primaire oorsprong. Deze unieke samenwerking is tot stand gekomen op initiatief van Charles Delobel, een medewerker van Orange Business die zelf met deze vorm van kanker te maken kreeg. Kankers van onbekende oorsprong, ook wel Primaire Tumor Onbekend (PTO) genoemd, vormen een complexe en zeldzame categorie binnen de oncologie. In Nederland worden naar schatting jaarlijks ruim 1.000 mensen gediagnosticeerd met een tumor waarvan de primaire oorsprong onbekend is (IKNL). Het Institut Curie coördineert in Frankrijk de multidisciplinaire overlegstructuur (RCP) voor deze patiëntengroep. Sinds de oprichting van deze structuur in 2020 zijn er al 442 patiënten opgenomen in dit programma, en dit aantal blijft toenemen. Kankers van onbekende oorsprong worden doorgaans pas in een vergevorderd stadium vastgesteld, vaak via uitzaaiingen, waarbij het oorspronkelijke tumorweefsel niet kan worden gelokaliseerd. Dit bemoeilijkt het gericht behandelen van deze patiënten aanzienlijk. In 2019 ontwikkelde het Institut Curie, onder leiding van dr. Sarah Watson, oncoloog en onderzoeker verbonden aan de eenheid Chemie en Biologie van Kankers (CNRS/ Inserm), het AI-systeem TransCUPtomics. Dit deep learning-algoritme maakt gebruik van RNA-sequencing om expressieprofielen van tumoren te koppelen aan specifieke organen, waardoor de primaire tumorlocatie nauwkeuriger kan worden bepaald. Deze ontwikkeling heeft bijgedragen aan verbeterde diagnostiek en de mogelijkheid om behandelopties meer op maat aan te bieden. Unieke samenwerking voor nauwkeurigere diagnostiek Op initiatief van Charles Delobel is een samenwerking tot stand gekomen tussen de bio-informatica-afdeling van het Institut Curie, onder leiding van dr. Nicolas Servant en de data-engineers van Orange Business. Het doel van deze samenwerking is het optimaliseren van het AI-algoritme, om de diagnostische nauwkeurigheid en effectiviteit te vergroten bij het vaststellen van kankers met onbekende oorsprong. Dataspecialisten van Orange Business richten zich onder andere op de ontwikkeling van een module die de interpretatie van AI-resultaten op biologisch en klinisch vlak verfijnt. Dit moet artsen ondersteunen bij het nemen van beter geïnformeerde beslissingen. Orange Business werkt aan twee kernthema’s: de visualisatie van de resultaten via een automatisch gegenereerd rapport met volledige patiëntinformatie en de uitlegbaarheid van de besluitvorming door de AI. Hierdoor wordt inzichtelijk welke genen een rol spelen bij het stellen van de diagnose, wat het voor medisch personeel gemakkelijker maakt om de technologie te vertrouwen en toe te passen. Charles Delobel is ook actief via zijn stichting Rock4Life, die concerten organiseert om fondsen te werven voor het Institut Curie. Deze maatschappelijke betrokkenheid onderstreept het belang van collectieve solidariteit in de strijd tegen kanker. “Mijn onderzoekswerk en inzet in dit netwerk van experts hebben mij dichter bij de patiënten gebracht, met name via de stichting Rock4Life, waarvan ik sponsor ben. Dankzij dit soort initiatieven kunnen we onze technologie continu verbeteren, altijd ten dienste van de patiënt,” aldus dr. Sarah Watson, arts-onderzoeker bij het Institut Curie. Claire Scotton, Vice President Health B2B bij Orange Business, voegt daaraan toe: “De meest waardevolle innovaties in de zorg ontstaan vaak uit persoonlijke ontmoetingen. Dit project is daar een krachtig voorbeeld van. Met onze 1.000 gezondheidsexperts en consultants zetten wij ons in voor klinisch onderzoek. Kunstmatige intelligentie biedt revolutionaire mogelijkheden voor de behandeling van patiënten en wij zijn trots om deze digitale transformatie in de zorg te ondersteunen.” |
Over Orange Business Orange Business, de ondernemingsdivisie van de Orange Group, is een toonaangevende netwerk- en digitale integrator die klanten ondersteunt bij het creëren van positieve impact en digitale bedrijven. De gecombineerde kracht van zijn next-generation connectiviteit, cloud en cybersecurity expertise, platformen en partners biedt de basis voor ondernemingen over de hele wereld. Met 30.000 werknemers in 65 landen maakt Orange Business de transformatie van zijn klanten mogelijk door de coördinatie van end-to-end veilige digitale infrastructuur. De ervaring van werknemers, klanten en bedrijven staat hierbij centraal. Meer dan 30.000 B2B klanten vertrouwen wereldwijd op Orange Business. Orange is één van ’s werelds meest toonaangevende telecommunicatiebedrijven met een omzet van 40,3 miljard euro in 2024 en 291 miljoen klanten wereldwijd op 31 december 2024. In februari 2023 presenteerde de Groep zijn strategisch plan “Lead the Future”, gebouwd op een nieuw bedrijfsmodel en geleid door verantwoordelijkheid en efficiëntie. “Lead the Future” maakt gebruik van best in class netwerken om het leiderschap van Orange op het gebied van servicekwaliteit te versterken. Orange is genoteerd aan Euronext Parijs (symbool ORA) en op de New York Stock Exchange (ORAN). Ga voor meer informatie naar www.orange-business.com of volg ons op LinkedIn en X: @orangebusiness. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.