Pakketjespiek start vroeger: 44% Nederlanders bezorgd over verkeersveiligheid door bezorgbusjes
De jaarlijkse pakketjespiek begint steeds vroeger. Door de vroege start van kortingsacties rond Singles Day (11 november) en de aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en de feestdagen, rijden er nu al aanzienlijk meer bestelbusjes op de Nederlandse wegen. Dit gaat gepaard met meer verkeersdrukte en meer stops op de planning, wat kan zorgen voor extra stress en afleiding, terwijl Nederlanders zich al zorgen maken om onveilig vrachtverkeer. Onderzoek* van Webfleet, expert in wagenparkbeheer, laat zien dat 4 op de 10 Nederlanders (44%) bezorgd is om gevaarlijk rijgedrag van vrachtverkeer. Daarnaast zijn er zorgen over het welzijn van de chauffeurs.
Recent liet PostNL weten dat de leveringspiek steeds vroeger begint door de kortingen die beginnen vanaf Singles Day. Dit maakt dat de drukke leveringsperiode steeds langer loopt, want ook met Black Friday deze vrijdag en de feestdagen in aantocht worden er nog meer pakketjes verwacht om rond te brengen.
Onveilig parkeren en extra vrachtverkeer
Die bergen pakketten en strakke deadlines zorgen natuurlijk voor extra druk, wat ook impact heeft op de verkeersveiligheid. Bij het bezorgen van een pakketje bij de eindontvanger, de zogeheten last mile delivery, kunnen er door drukte onveilige situaties ontstaan: een geparkeerde vrachtwagen die het zicht op een kruispunt ontneemt, of een busje die een straat blokkeert waardoor niemand er langs kan. Twee op de drie Nederlanders (68%) vindt het bijvoorbeeld riskant als bezorgbusjes parkeren op stoepen of zebrapaden. Maar liefst 82% wil bovendien dat bezorgverkeer rekening houdt met doorstroming en veiligheid in hun buurt.
Specifieke parkeerplekken voor bezorgers kunnen een oplossing zijn voor opstopping en onveilig geparkeerde busjes. De meerderheid van de Nederlanders is hier dan ook voorstander van: 62% vindt het belangrijk dat er voldoende en goed aangegeven parkeerplekken zijn voor bezorgers. Jan-Maarten de Vries, CEO bij Webfleet vindt dan ook dat gemeenten en overheden werk moeten maken van extra, duidelijk aangegeven parkeerplekken voor bezorgers.
Daarnaast maakt 44% van de Nederlanders zich zorgen om gevaarlijk rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs, zoals inhalen of files veroorzaken op de snelweg. Bijna twee op de drie (63%) vindt bovendien dat technologie, zoals rem- en snelheidsdata, beter moet worden ingezet voor veiliger bezorgverkeer.
Zorgen om welzijn chauffeurs
Verder kan het welzijn van chauffeurs ook lijden onder die grote druk, terwijl een alerte en uitgeruste chauffeur essentieel is voor de verkeersveiligheid. Meer dan vier op de tien Nederlanders (42%) maakt zich zorgen over overtredingen van rusttijden door vrachtwagenchauffeurs. Meer dan drie kwart (77%) vindt het bovendien belangrijk dat er aandacht is voor het welzijn van bezorgers. Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dan ook dat bezorgdiensten hun chauffeurs actief moeten stimuleren om veilig en verantwoord te rijden.
De Vries zegt: “Tijdens de feestdagen werken veel chauffeurs extra hard. Dit kan leiden tot vermoeidheid en dat is de boosdoener achter ruim 20% van de ernstige ongelukken. Daarom is het essentieel om te zorgen dat chauffeurs uitgerust de weg op gaan, en niet doorgaan als ze te moe zijn. Slimme technologie als vermoeidheidsherkenning, die via sensoren en AI het gedrag van bestuurders monitort, kan daarbij helpen. Zo blijven de chauffeurs verantwoordelijk rijden en worden de pakketjes op een veilige manier afgeleverd. Dat kan wat oponthoud veroorzaken, maar ik heb liever een kerstcadeau met wat vertraging dan onveilige situaties op de weg.”
*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Webfleet in 2025 bij 1.000 Nederlanders representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.