Geplaatst door The Reference

De Persgroep Online Services lanceert gloednieuwe site vacature.com in samenwerking met The Reference

De Persgroep Online Services besliste begin vorig jaar om het bestaande platform vacature.com volledig te hernieuwen. Het bedrijf gaf The Reference groen licht om een volledig nieuwe site te bouwen inclusief diepgaande integraties met het backend systeem. Op amper 6 maanden tijd realiseerde The Reference dit huzarenstuk.

De Persgroep Online Services staat in voor een aantal digitale merken van De Persgroep Publishing, zoals Regiojobs.be, Spaargids.be, Tweakers.net en vacature.com. Met state-of-the-art technologie en een data gedreven strategie creëert het team content op maat van de online lezer.

Hét prijsbeest van Online Services is ongetwijfeld vacature.com, de site waar dagelijks duizenden werkzoekenden en werkgevers elkaar vinden in de zoektocht naar talent. Nadat eerder werd beslist om het Salariskompas in een nieuw kleedje te steken werd deze keer de opdracht gegund aan The Reference om de site helemaal opnieuw te ontwikkelen. Grote uitdaging was hierin om de site te integreren met een backend systeem dat specifiek voor de rekruteringsmarkt werd aangekocht op basis van force.com technologie. Verder is een intelligente zoekmotor voor het matchen van kandidaten en jobs een ander belangrijke component van de site, naast parsingtechnologie die specifieke data uit CV’s kan destilleren. De vraag was dan ook om dit architectuur-technisch op de meest moderne manier mogelijk te maken.

“De keuze viel op The Reference omdat zij vertrouwen en ervaring kunnen voorleggen op vlak van doorgedreven integratieprojecten. Ze focussen vooral op een open en toekomstgerichte architectuur. The Reference was dan ook verantwoordelijk voor een belangrijk deel van het architectuur plaatje en het verbinden van heel wat componenten in de oplossing.” – Marc Staut, Operations Manager, de Persgroep Online Services

The Reference koos voor een architectuur op basis van microservices via het Microsoft Azure cloud platform. Microservices orkestreren het data verkeer tussen alle applicaties (CRM, facturatie, CV database,…). Kiezen voor microservices zorgt voor een lange termijn flexibele oplossing. Backend applicaties kunnen zonder grote moeite gewijzigd worden en zijn onderling niet van elkaar afhankelijk. Ook de schaalbaarheid van deze microservices is cruciaal: door te kiezen voor Microsoft Azure gebaseerde services, kunnen deze los van elkaar volgens de eigen noden en quasi real-time opgeschaald worden. Als frontend content management systeem (CMS) werd gekozen voor Umbraco. Umbraco is een toonaangevend Deense open source CMS, gebaseerd op Microsoft .NET technologie en gehost in de Microsoft Azure cloud.

Het project werd op een doorgedreven Agile manier gerealiseerd, waarbij een hecht team werd gevormd met de verschillende stakeholders in dit project. Korte communicatielijnen, transparantie en snelheid in het nemen van beslissingen zijn evenzeer cruciaal geweest tot het succesvol opleveren van dit project.

“De samenwerking met The Reference verliep heel vlot, mede omdat zij zich net als wij thuis voelen in een Agile manier van werken.” – Philip Saey, Functioneel Analist Digitaal, de Persgroep Online Services

De verwachtingen van De Persgroep zijn hooggespannen. Vacature.com heeft de ambitie om haar positie in de sector te versterken mede door in te zetten op big data. Samen met de andere digitale kanalen van De Persgroep wil het bedrijf zo dicht als mogelijk bij haar klanten aanwezig te zijn door op het juiste moment toegevoegde en relevante waarde aan te bieden.

www.reference.be